Ad

Resepi Kegemaran | Hari 19

Ayam Penyet 


Berbicara resepi kegemaran , mesti lah kalian dah tau apa yang akan Lisa cerita .
"Ayam Penyet "

Sedap dan memang sedap,ayam yang digunakan biasa ayam kampung sebab mempunyai citarasa yang masih original dari ayam suntik . Lisa memang suka makan ayam penyet . Hahah tak suka makan ayam , tapi kalau ayam penyet, Hari-hari pon Lisa boleh makan .
 
Bahan-Bahannya :-)
6 kepingan peha ayam
2 camca besar minyak
3 helai daun salam
2 camca besar pati santan
1 camca besar ketumbar biji, disangai hingga wangi*
1/2 camca teh, jintan manis, disangai hingga wangi*
2 batang serai, dihiris halus*
1 camca teh gula*
1 camca teh garam*
120 g hirisan lengkuas*
1 biji cili merah*
2 cm kunyit hidup*
4 keping hirisan halia*
3 ulas bawang putih*
3 biji buah keras*(*dikisar halus)

Cara membuatnya :-)
  1. Ayam dibuang kulit, perap dengan jus lemon dan sedikit garam selama 10 minit, cuci dan toskan. Kemudian cucuk ayam tadi dengan garfu. Ketepikan.
  2. Masukkan ayam tadi dalam bekas plastik (tupperware), tuang bahan2 kisar dan masukkan santan. Gaul rata dan lumur pada semua bahagian ayam tadi. Perap 30 minit hingga 1 jam. (mat perap 1 malam)...
  3. Panaskan kuali, masukkan minyak masak dan masukkan ayam bersama bay leaf. Kecilkan api dan kecutkan ayam selamat 10 minit sehingga sedikit kering. Kemudian panggang dalam ketuhar pada suhu 200C hingga masak (kurang lebih 45 minit hingga 1 jam). Bergantung pada oven masing2.

    resepi ini  " Ayam Penyet "diculik dari  Che Mat Gebu   . Sapa yang tak kenal dia ? haa..kalau kalian nak belajar banyak lagi masakan yang sedap-sesdap.. boleh terjah blog dia DISINI

7
( Hide )

both
© all rights reserved
made with by templateszoo