Anda Rasa Kerja Anda Susah ??





   Anda Rasa Kerja Anda SUSAH ? | Assalamualaikum dan selamat pagi, aku ingin bertanya satu soalan kepada kalian , Kalian rasa kerja kalian susah ??
Sebelum menjawap soalan itu , apakata kalian membaca dan menghayati coretan dibawah ini.

Susah Gila Kerja Aku Sekarang !!! 
Ada sebahagian kecil dari kita yang suka komplen . Dia suka cakap yang kerja dia sedang lakukan itu susah .
Di mulut dia selalu "berdzikir"
"Kerja aku susah lah .."
"Ala,dah banyak kali aku buat ,asyik tak jadi aja .."
"Eleee..Boringnya buat kerja ni.."
"Aku rasa bosanla,asyik buat kerja sama aja "


Hampir setiap hari diwiridkan kalimah ini .
Ingat kata-kata Lisa ni " Apa yang kita fikir ,dan apa yang kita rasa ,apa yang kita cakap, apa yang kita sebut ,semuanya ialah DOA dan itulah yang kita akan dapat "
Masalah ini sebenarnya ramai orang ada .Dulu aku pon selalu bersikap begini "Suka komplain"

Sekarang Dah Tak Begitu.
Alhamdulillah .Hari ini aku dah tak begitu lagi. Aku malas nak fikir perkara-perkara yang remeh temeh . Aku lebih suka fokus kepada apa yang aku boleh buat . Apa yang aku tak boleh buat , aku tak akan fikir.
Pesan Prof Muhaya " Dunia dalaman kita akan menentukan dunia luaran kita . Kalau dunia dalaman cantik ,dunia luaran juga akan menjadi cantik "

Buat Kalian Yang Suka Komplain .
Sedikit tips untuk kalian yang suka komplain itu dan ini, Kalian boleh amalkan tips ini :

1.Fikirkan ,Apa hasil yang kalian akan dapat jika kalian komplen ? bukan salah untuk komplen,maksud aku membebel . itulah ,,inilah asyik nak membebel sahaja . kalaulah dengan membebel itu tidak memberi manfaat ,baik berhenti membebel. Buat penat je .
2. Fikirkan ,apa yang boleh kamu lakukan untuk mengatasi masalah yang sedang dihadapi . Orang yang jenis suka membebel ni orang yng fokus pada masalah . sekarang aku nak kalian fokus pada penyelesaian .If you have a problem ,find a solution .
3. Jika kalian rasa susah ,fikirkan ramai lagi orang diluar sana yang jauh lebih susah . 
.Kalau rasa kita dah cukup penat dengan kerja yang susah dan payah ,fikirkan bahwa ada orang lain yang lagi sukar pekerjaannya demi mencari rezeki .
Fikir kesusahan pakcik ni. Kalau kerja yang anda buat sekarang ini tk sesusah kerja pakcik ini maka bersyukurlah !
4. Untuk mengurangkan kalian membebel , aku cadangkan kalian PRINT GAMBAR PAKCIK INI .Lekatkan dimeja anda . Lagi acntik kalau diframekan . aku rasa,pasti dan pasti kalian tak kan komplen lagi. 
Kalau kalian rasa kerja sekarang membosankan ,kalian dah sampai limit . Dah tak boleh nak buat apa yang kalian sedang buat.. Then.. CARI KERJA LAIN . Tak perlu susah berada ditempat yang kalian tak suka . Ingat , Kamu tidak akan mati jika tidak bekerja ditempat anda sekarang.Carilah tempat lain yang mungkin lebih baik dari tempat kerja sekarang .
5. Jika ada masalah dengan apa yang kalian lakukan sekarang ,carilah sahabat atau pakar yang boleh membantu menyelesaikan masalah itu . Cara paling mudah untuk menyelesaikan maslah ialah dengan mencari MENTOR yang pakar boleh  menyelesaikan masalah kita .

JOM HIDUP DENGAN LEBIH POSITIF 

Jadi macam mana ? sudah boleh jawap soalan tadi? 

5 ulasan

dulu pcl pernah kerja susah dan berat, bila sudah biasa melaluinya dan pengalaman itu menyedarkan pcl...semua kerja yg dianggap berat oleh rakan sekerja sekarang , pcl dah tak terasa langsung beratnya malah bersyukur dapat kerja yg membahagiakan.

work sometimes bring us down, but you're right, think positive and every problems can be overcome..

of course, resignation is always an option too :P

kena sentiasa positifkan diri...


EmoticonEmoticon