Ad

Dakwa Barang Tiruan , Tapi Sebenarnya ...

DAFTAR HAK CIPTA DENGAN MyIPO

Dakwa Orang Lain Jual Barang Tiruan , Tapi Sebenarnya Barang TIADA di Daftarkan Hak Cipta MyIPO


Assalamualaikum ! Dah lama rasanya tak tulis entri pribadi melibatkan perasaan dan sekeliling kehidupan seharian . Eh apa Lisa merepek ni hahaha. Kali ni ada sebagian yang Lisa tertarik nak kongsi dan ni lebihnya untuk yang berniaga.



Baru ni Lisa ternampak di Facebook , peniaga berbalah dengan peniaga berkaitan produk yang mereka jual .  Sama produk , tapi jenama lain .Si A claim yang si B ni jual barang fake . si B pula jawap , yang di jual barang hampir sama tapi kemasan dan nama yang berbeda tu bukan fake namanya . si A suruh orang share dan bagi tau yang si B ni jual barang Fake , jangan tertipu . Si A rasa tak puas hati la kot sebab dah lama dia jual dan promote barang tu , tetiba ada orang lain yang jual barang lebih kurang tapi nama lain . Tu yang dia claim barang tu FAKE . 

Lisa nampak status tu dari si kawan si A , dedua ada dalam list friend FB . Nah.. agak-agak siapa yang salah ? si A , si B ? si kawan si A ?


LINDUNGI HAK CIPTA 

Pendapat Lisa pula ,, tiada yang benar , tak da yang salah dalam kes ni . Sebab produk tu bukan dah didaftarkan hak paten di ( MyIPO ) pun , jadi produk tu bukan milik sesiapa . Senang cerita , korang buat resepi minuman dan orang lain  pun buat tapi guna nama yang lain , lebih kurang . Nah.. takde hak paten so semua orang boleh buat la kan ? Kalau nak saman pun elak si B yang saman balik sebab dah kira kes saman Fitnah . 

Tapi itulah dia , EGO . Semalam dah bagitau komen yang kalau produk tu tak dapat hak paten semua orang masih boleh jual dengan nama lain ke apa ke .. Dah tunjuk sekali artikel Lisa yang lepas berkaitan dengan my IPO , baca disini Cara Lindungi Hak Cipta dengan MyIPO . Post yang di share tu telah dipadam , dan digantikan dengan share je tanpa komen . 

Yang untung si B jugak sebab dapat marketing free dari kawan si A . 

Hati panas , memacam boleh terkeluar di media sosial seakan-akan diri kita yang betul. Perlu diingat juga , apa yang kita tulis tu kelak boleh memakan diri kita sendiri ... nasib lah tak sampai kes masuk dalam mahkamah dan tindakan undang-undang berkaitan fitnah atau cemarkan nama baik. 

2
( Hide )
  1. nak produk kita selamat, kenalah apply hak paten.. tak ada dah masalah kena ciplak ke apa

    ReplyDelete
  2. first time lah dengar hak paten ni . thankyoi for the info

    ReplyDelete

both
© all rights reserved
made with by templateszoo