Ad

Warga asing merugikan atau menguntungkan ?

Warga asing merugikan atau menguntungkan ? |  Lambakan warga asing yang  berlaku bukan hanya berdampak negative sahaja. Kenapa hanya melihat dari segi negative? Bagi mawar lah kan,walaupun mungkin ade tercetus berbagai masalah sosial tapi warga asing tersebut juga memberikan dampak positif. Contoh ; pernah tak kalian nampak ,siapa yang kerja siang dan malam buat kerja-kerja jalan tar ? Warga asing juga kan? Kalau mereka tak ada,apakah warga sini mau mengerjakan kerja-kerja kotor seperti itu? Mungkin ada,tapi berapa banyak ? 

Bangla makan nasi putih dengan kuah kari pon boleh hidup, tapi kita? Makan paling kurang pun 2lauk ,walaupun gaji tak seberapa. Hurm bagi warga asing, kerja kotor tak apa janji kerja itu halal. Orang tempatan? kerja bersih tapi adakah gaji itu halal? Contoh jual dadah atau ambil rasuah. Tak semua, tak.. beberapa tapi ramai juga. Dan yang pasti, warga sini tak nak buat kerja-kerja yang mebuat badan kotor contoh buat jalan , perladangan, buat rumah. Boleh bayangkan kalau warga asing tak da? Sapa yang nak buat kerja-kerja itu semua ? Bukan nak.mebandingkan, yela.. kalian belajar tinggi ,tak kan nak kerja buat jalan tar atau perladangan. Kalau kerja tinggi , kenapa tak buat bisnes sendiri? Bisnes yang halal hasil yang halal. Sebanyak mana polun gaji kalian kalau kerja dengan orang anytime boleh kena kick out dari company  atau kalau dah pensen nanti duit tu akan habis jugak kan,

Jadi.. biarlah mereka buat kerja mereka dan kita buat kerja kita . Seburuk mana pon mereka tapi merekalah yang tolong kalian untuk kerja-kerja yang kalian tak nak buat tu tau. Lagi satu yang respek dengan mereka, walaupon kerja kotor tapi bangla yang muslim time masuk  waktu untuk solat,mereka akan terus solat tak da lengah-lengahkan masa. Kalian bagaimana pula? 

2
( Hide )

both
© all rights reserved
made with by templateszoo