Ad

Panduan Wanita Islam Menikahi Non Muslim

Panduan dan TIPS Kepada Wanita Islam Yang Ingin mengahwini Saudara Baru ( Non-Muslin / Lelaki berlainan Agama )
Panduan Wanita Islam Menikahi Non Muslim |Bagi wanita islam yang ingin berkahwin dengan saudara baru ,pastikan dengan niat sebenar bakal suami yang ingin berkahwin itu bukan semata-mata sebab cinta  atas dasar keinginan untuk berkahwin sahaja. Jika cinta dijadikan faktor sandaran untuk teruskan  usaha perkahwinan, satu hari nanti pasti akan menimbulkan masalah. Kalau ingin meneruskan perkahwinan dengan saudara baru atau psangan non muslim , ia perlu memasuki kelas pengukuhan dan pemahanan Islam terlebih dahulu . Nak tahu kenapa ? sebab tanggung jawap serta peranan yang perlu dijalankan oleh ketua keluarga ia amat besar dan berat , tak boleh dipanjang ringan .

Ambil peluang mempelajari selok belok agama dulu dan apabila asas keislaman dah kukuh ,barulah membuat keputusan untuk melangsungkan perkahwinan. Kaum hawa islam berkenaan perlu memastikan motif itama bakal suaminya. Ingatlah , ikatan perkahwinan yang suci bukan sedekar mainan yang hanya dilakukan untuk jangka pendek ketika cinta masih membara. Namun perkahwinan ialah tanggung jawap seumur hidup ,perkara ini perlu dipahami betul-betul oleh pasangan. 

Perkara yang perku difikirkan bila berkahwin dengan lelaki yang berbeza agama :
-Pertentangan dari keluarga ,perbezaan adat dan budaya .
-Persediaan dari segi emosi dan fizikaljuga perlu tau , untuk elakan berlakunya perceraian yang akhirnya akan merugikan pasangan terbabit.

Panduan dan TIPS  Kepada Wanita Islam Yang Ingin mengahwini Saudara Baru
( Non-Muslin / Lelaki berlainan Agama ):
1.Perlu menerima keluarga individu dikahwini kerana wanita berkenaan bukan saha berkahwin dengan suaminya malah keseluruhan keluarga.
2.Memahmi adat budaya individu yang dikahwini. 
3.Membimbing suami terlebih dahulu dalam memahami ajaran Islam.
4.Betulkan niat sebelum memeluk Islam ,Jangan sekedar untukBerkahwin. 
5.Ubah diri terlebih dulu sebelum memikul tanggung jawap MENDIDIK suami.
6.Bersedia dari segi emosi , kerna berbagai cabaran kan diharungi selepas berkahwin.
7.Bertolak ansur dan ambil hati keluarga mentua sebaik mungkin . Jangan sisihkan mereka sebab berlainan agama, adat dan Budaya.

Wanita itu juga perlu tahu , tanggung jawap apa yang perlu dijalankan sebagai seorang suami , ayah dan keperluan nafkah sekeluarga. Bertindak sebagai pembantu yang mendorong dan mendidik suami membentuk haluan diri dan keluarga yang diredhai ALLAH. Kedua pasangan memiliki pernanan masing-masing dan melengkapi antara satu sama lain.

Semoga bermanfaat

0

No comments

Post a Comment

both
© all rights reserved
made with by templateszoo