Ad

TIPS Checklist Persediaan Perkahwinan

TIPS Checklist Persediaan Perkahwinan
senarai langkah untuk Persediaan sebelum kahwin
gambar credit to : AMIR NAUFAL PHOTOGRAPHY


Checklist  Persediaan Perkahwinan – Dah nak dekat dengan musim cuti sekolah dan raya . Berderet jemputan kahwin di Meja Lisa . Kalian pastinya sama gak kan ? sedara , kawan rapat , kawan kerja mybe ,, tak lama lagi akan lepaskan title bujang . Macam kawan yang Lisa kenal di zaman Yahoo Messager , tup-tup dalam diam dah nak nikah dah .

 Kali ini Lisa share beberapa langkah untuk senaraikan apa je Persediaan sebelum kahwin . Seeloknya siapkan dari 6 bulan sebelum tarikh perkahwinan sehingga sehari sebelum majlis perkahwinan!



1. Daftar kursus pra-perkahwinan. 
Perkara pertama yang perlu dilakukan. Contohnya anda daftar 6 bulan sebelum berkahwin. Dalam masa tersebut anda berpeluang merancang dengan teliti dan teratur.


2. Tetapkan tarikh (nikah dan sanding).
 Perkara ini amat penting. Bincang dengan kedua-dua belah pihak. Pengantin pula perlu mengambil cuti kerja yang agak lama kerana terdapat kenduri untuk dua belah pihak.


3. Lengkapkan borang dan dokumen berkaitan. 
Segala borang-borang perlulah disediakan dan disiapkan secepat mungkin bagi melancarkan kerja menguruskan hal yang lain.


4. Tentukan tema majlis kahwin.
 Perkara ini jarang diberi keutamaan. Namun begitu, zaman sekarang tema perkahwinan banyak diserahkan kepada orang tua kita untuk memilih warna kegemaran mereka sebagai tema. Walau bagaimana pun, perkara ini masih memerlukan kata sepakat dari pihak pengantin dan ibu bapa pengantin.


5. Medical check-up (HIV) test . 
Perkara wajib dibuat. Medical check-up HIV test ini telah dikuatkuasakan kepada semua bakal pengantin oleh kerajaan Malaysia. Tanpa keputusan medical check-up HIV ini, perkahwinan tidak dapat diteruskan kerana keputusan ini wajib disertakan bersama dokumen-dokumen lain.


6. Beli barangan hantaran.
 Rancang dengan pasangan barangan yang diperlukan sebagai hantaran. Bagi mengelakkkan pembaziran, barangan hantaran yang digalakkan ialah barang kegunaan harian seperti minyak wangi, set penjagaan diri dan lain-lain.


7. Cari/Survey souvenir dan bunga telur. 
Souvenir untuk tetamu adalah sangat penting. Cari buah tangan yang sesuai dengan bajet anda. Buah tangan perlulah yang boleh mendatangkan kebaikkan kepada tetamu majlis anda tidak kira lah tua atau muda.


8. Gubah barang hantaran. 
Untuk jimat, anda boleh gubah sendiri atau DIY barang hantaran anda. Gunakan barangan yang sedia ada didalam rumah anda untuk menjadikan hantaran anda cantik dan mahal. Sekiranya ibu anda peminat barangan vintage, pinjam sahaja sangkar hiasan ayang digantung di luar rumah. Sangkar hiasan tersebut boleh dijadikan tempat letak cincin. Kreatif dan jimat kan?


9. Tempah juru nikah atau tok kadi. 
Tok Kadi atau Juru Nikah zaman sekarang tersangatlah sibuk dengan pelbagai urusan. Bukan setakat nak menikahkan orang, malah mereka sendiri ada perkara peribadi yang perlu diselesaikan. Jadi bagi mengambil langkah selamat, tempah juru nikah atau tok kadi apabila tarikh pernikahan anda telah ditetapkan. Jangan lupa untuk ingatkan juru nikah/tok kadi anda tentang tarikh pernikahan anda. Mereka juga manusia biasa yang kadang kala boleh jadi terlupa.


10. Senaraikan nama atau tetapkan bilangan tetamu.
 Penting untuk keluarga pengantin menetapkan bilangan tetamu yang bakal datang kerana ini akan menentukan bajet sesebuah perkahwinan. Sekiranya lagi ramai tetamu yang dijemput, maka lagi tinggi bajet yang anda perlu keluarkan.


11. Tempah atau cetak kad jemputan
Tempah atau cetak sendiri kad jemputan anda. Perkara ini digalakkan untuk dibuat awal. Proses mereka sesebuah kad agak mengambil masa kerana perkara iniperlu mendapat persetujuan kedua-dua belah pihak.


13. Tempah Juru solek atau mak andam.
 Semakin ramai juru solek yang ada di Malaysia. Anda perlu menempah juru solek atau mak andam kegemaran anda seawal yang boleh dengan membayar deposit kepada mereka supaya nama anda dimasukkan kedalam 'makeup booking list' mereka. Seeloknya kalian bat preview dulu sebelum majlis. tengok ok tak makeup dari andam tu . kang tebal sangat or apa yang tak kena nanti bolehla korang cakap trus ke MUA tu .


14. Pilih busana pengantin.
Sewa lebih murah dari beli , Lisa sugestkan korang sewa je lah. Sebab baju tu pun bukan akan korang guna dikemudian hari . Lainlah kalau kalian nak kawen lagi *OPSS eheheh gurau je jangan marah . 

15. Selesaikan urusan menempah khemah, kerusi dan meja (mungkin sekali dengan pinggan mangkuk dan kelengkapan yang lain) serta kanopi dan catering. 
Sebelum mengambil keputusan untuk mengambil catering, anda perlu membuat 'food test' dengan pihak catering agar anda berpuas hati dengan masakan mereka. Bagi tempahan khemah, anda boleh mula membuat bayaran pendahuluan sebagai tanda setuju anda untuk mengambil servis mereka.


16. Cari jurugambar dan / atau juru video yang sesuai dengan kehendak dan keinginan anda.
 Proses pencarian jurugambar agak lama. Anda perlu meneliti hasil dari jurugambar samada berbaloi dengan harga yang ditawarkan ataupun tidak. Sekiranya anda mahu jurugambar yang murah, anda jangan lah mengharap yang gambar anda akan secantik jurugambar professional dengan bayaran yang lebih tinggi.


17. Tempah kompang, silat gayung ker, marhaban, tarian atau band.
 Untuk memeriahkan majlis, anda digalakan untuk menempak servis-servis ini sekali gus menghiburkan hati tetamu yang datang. Sekarang makin banyak pengantin yang menggunakan atau menempah set karaoke, khas untuk tetamu yang dijemput agar bergembira di majlis mereka.


18. Tempah atau cetak banting atau signage
Perkara ini wajib dilakukan agar tetamu jemputan anda tahu kemana arah yang sepatutnya mereka pergi, kemana arah sepatutnya mereka parking. Ini memudahkan semua pihak termasuk pihak keluarga pengantin kerana tidak perlu kerap menjawab talifon sekiranya ada tetamuyang sesat mencari lokasi majlis.


sumber : ikahwin.my

Banyak juga la ye sebenarnya untuk persiapan sebelum kawin ni . Tapi selelunya walaupun dah senaraikan , akan ada yang kurang . Hahaha itu hal biasa. Semoga tips ini berguna untuk kalian wahai bakal pengantin 


Tak kan baca je ? share la kan.. bawah entri ni ada button share Facebook dll ringankan tangan ya ;) 
0

No comments

Post a Comment

both
© all rights reserved
made with by templateszoo