Ad

Punca sebenar notice TOPUP HABIS!

GST, TOPUP DIKENAKAN GST , PUNCA SEBENAR TOPUP HABIS , PUNCA SEBENAR PENJUAL ATAU KEDAI ENGGAN MENJUAL TOPUP.
Punca sebenar notice TOPUP HABIS ! | Hari ini ramai la kedai-kedai  yang meletakkan notice " TOPUP HABIS "  . Betul-betul habis , atau memang tak da stock ? Apapunca sebenar kejadian ini berlaku. Seperti entri sebelum ini "apakah TOPUP dikenakan GST ? "  ramai orang keliru dan tak tahu mana yang betul, sebab yang orang awam tau bahwa topup ni tiada dikenakan GST , [ dalam senarai barangan yang tidak dikenakan GST ] namun pabila orang membeli topup di kedai ataupun di online bank , eh ada charge 6% untuk setiap transaksi reload topup prepaid. 

Punca sebenar banyak dealer/penjual enggan atau tidak menjual topup dan meletakkan notice TOPUP HABIS  ialah , : 
 [PERTAMA ].Dealer protess and wanna to fight fo unfair condition from goverment  [ for side dealer / si penjual ] "
[KEDUA ] Kerajaan mengeluarkan notice , topup tiada gst 6% , namun dealer mendapat surat dari telco masing-masing yang menyatakan harga topup naik : topup +6% gst . Kalau penjual pun dapat harga yang tinggi , takkan nak jual balik hrga ikut biasa. gst penjual yg tanggung ? keadaan ini membuat penjual / kedai tersepit dan jalan yang mereka pilih , notice topup habis. 
sebab yang terakhir ialah ramai customer atau pengguna yang cakap bahkan memaki penjual nak untung banyak la , tamak la .. bla bla bla.. hehe sebab malas nak gaduh, tu la penjual taknak menjual dulu topup. Tunggu semua dah stabil baru nak jual semula. Bape sen sahaja untung topup tu , pastu kena maki. Hehe.. takpe tunggu keadaan stail and dapat kata putus baru juallah. Saya ? saya guna bill atau postpaid , memang dah dikenakan 6% tu dah. Sebelum ini nama gov. tax, sekarang swicth ke GST jadi tiada perubahan. Untuk prepaid, saya memang kurang guna. hehe dalam tu adalah reload cukup untuk 2tahun.  

Kalau masih menganggap penjual di kedai sengaja mengambil kesempatan untuk kaut untung , hurm try kalian topup menggunakan maybank2U or online bankin yang lain. Semua sama , ada penambahan gst 6% . Tak kan penjual jugak yang ambil untung tu , ni memang Telco yang tetapkan. Tunggu sahaja lah , and perhaps akan keluar satu stattement untuk menyelesaikan masalah ini. Sama ada topup akan dikenakan GST atau tiada GST .









4
( Hide )
  1. susah pulak nak hidup skarang nie..
    memang merana ler kalau stok topup susah nak cari.

    ReplyDelete
  2. nasib laa topup untuk aktif kan data je.. call out semua pakai bill company bayar.. nak salahkan sapa pon tak tau la,, hari pertama gst pon dah huru hara,, tsk tsk tsk

    ReplyDelete
  3. Bila jadik macam ni nampak macam banyak lagi mende yang diorang tak abes kaji sebelum laksanakan gst..hurmmm...

    ReplyDelete
  4. Kan dah menyusahkan ramai orang.. Hurmm..

    ReplyDelete

both
© all rights reserved
made with by templateszoo