Ad

CARA MENGHILANGKAN BAU BUSUK

CARA MENGHILANGKAN BAU BUSUK , daun pandan , arang , nanas
CARA MENGHILANGKAN BAU BUSUK |Seringkali kita menghidu bau yang kurang sedap atau BUSUK  disekeliling dan  keseharian kita.  Baik didalam bilik,peti ais, atau dalam kereta. Bau BUSUK mungkin disebabkan oleh sampah, kasut,makanan, atau cat. Dan hari ini lisa akan share atau berkongsi petua cara untuk menghilangkan bau BUSUK ; 

1. ARANG 
Kayu arang yang biasa kita gunakan untuk BBQ ini selain berfungsi untuk bahan bakar memasak ,... ternyata arang juga mampu menghilangkan bau busuk dalam kereta atau ruangan bahkan dalam peti ais. Caranya: ambil sedikit arang dan pecah menjadi berapa kepingaan  kecil.  Masukkan dalam bekas , Tutup dengan plastik ikat dengan getah atau tali, kemudian lubangkan kecil-kecik dengan menggunakan garpu .

2. NANAS
Nyummi... buah berwarna kuning dan masam manis ini ternyata mempunyai banyak kahsiat. Selain boleh dimakan dengan asam , buat ini juga dimanfaatkan untuk tart nenas , atau campur dalam masakan . Tahukah anda , bahwa buah nenas mampu menghilangkan bau dan memberikan aroma wangian dalam sebuah ruangan atau bilik . Caranya : Kupas nanas seperti mengupas kulit Epal , kemudian ... letak kulit nanas tersebut dalam bekas , jangan tutup. Kemudian letak dalam bilik , ruangan atau dalam kereta. Bau busuk yang ditinggalkan dari kasut dan cat akan hilang secara semula jadi .

3. Daun Pandan. 
Nasi dimasak dengan daun pandan , hmmm wangi dan lazat. Selain untuk memasak.. daun pandan juga boleh menghilangkan bau busuk pada ruangan . Ambil beberapa ikat daun pandan dan kemudian ikat dengan tali atau getah . Letak dimana-mana tempat yang kalian rasa sesuai dan ingin kalian letak .


4. Lavender 
Lavender selain boleh dijadikan hiasan , boleh kalian guna tuk hilangkan bau dalam bilik. Baca entri selebihnya : Manfaat Lavender Kering 



Mudah sahaja kan  cara menghilangkan bau busuk dalam ruangan . Tak semua orang suka dengan aroma wangian yang dijual di supermarket , sama seperti boss Lisa lah . Mungkin akan terasa pening kalaumencium wangian yang diproduksi oleh kilang . Say good bye dengan bau BUSUK ! selamat mencoba .

0

No comments

Post a Comment

both
© all rights reserved
made with by templateszoo