Wednesday, March 18, 2015

Cara Menjaga Kaktus Supaya Tidak Busuk atau Mati

Cara Menjaga Kaktus Supaya Tidak Busuk atau Mati

Cara Menjaga Kaktus Supaya Tidak Busuk atau Mati | Kaktus , tanaman sejenis bunga yang mempunyai duri tajam maupon duri tak tajam . Ramai orang menganggap penjagaan kaktus ialah mudah , Mudah kalau ditanam di halaman rumah atau di pasu bunga , Tapi bagaimana penjagaan kaktus kalau kita letakkan didalam ruangan  seperti bilik tempat kerja atau dalam rumah ?   Sebenarnya ada beberapa cara yang mungkin kalian boleh lalukan untuk menjaga kaktus yang kita letak di dalam Office .atau ruangan tertutup . Dengan saiz yang begitu kecil dan pasu yang comel-comel je ni , bagaimana cara kalian menyiram air denan kadar air secukupnya dan air tu tak membasahi meja ?
Selain Mawar Biru , Lisa juga menyukai bunga kaktus. Kaktus , kecik comel namun berduri . Berduri untuk mempertahankan dari gangguan lingkungan sekitar. Tahukah anda , bahwa kaktus mampu menyerap radiasi yang dihasilkan oleh komputer . Sebab itulah , bagi kalian yang selalunya pening atau sakit kepala sebab bekerja di depan komputer , kalian boleh mengamalkan meletakkan kaktus di sebelah Pc atau komputer kalian. Manfaat kaktus yang lain ialah sebagai pengubat darah tinggi dan mengurangi resiko kanser. Kaktus jenis ini ialah kaktus bunga naga. Dimana buah naga itu mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan. 

Tahun lepas ketika photoshoot dengan beberapa Blogger Kelab Blogger Ben Ashaari di setapak, Lisa diberi hadiah berupa kaktus comel yang diberikan oleh abah Lan Careno . Sebab beberapa minggu sebelum photoshoot tu , abah Lan pergi cameron .. tu minta tolong belikan kaktus yang comel-comel . 

Cara Mudah untuk penjagaan kaktus supaya tidak mati sebab kekurangan air maupun busuk sebab kelebihan air :
1. Sediakan Bekas tuperware atau bekas lain yang bersaiz agak besar. 
2. Masukkan kaktus kedalam bekas tadi
3. Tuangkan air secukupnya .
4. Biarkan air tu kering meresap ke tanah dalam pasu kaktus tu .

Mudah dan sangat senang bukan. Kalian boleh memelihara kaktus dan meletakkan di sebelah komputer kalian untuk mengurangi radiasi oleh komputer . Selamat mencoba. 


  1. Info yang bagus.

    ReplyDelete
  2. Wah.. saya baru taw yg kaktus boleh serap radiasi komputer. Lps ni blh la apply. Tq atas info yg berguna ni..

    ReplyDelete
  3. Waa.... idup lg ehh... terbaek laaa lisa..

    ReplyDelete
  4. berapa kali kekerapan nk letak kaktus dalam tuperware isi air tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2minggu skli atau sbulan skali ..deends kaktus :)
      Jgn lupa ltk bawah matahari 1jam

      Delete
  5. Letak bawah matahari 1 jam tu 2 minggu skli atau sebulan sekali jugak ke?

    ReplyDelete
  6. Letak bawah matahari 1 jam tu 2 minggu skli atau sebulan sekali jugak ke?

    ReplyDelete
  7. Letak bawah matahari tu 2mnggu atau 1 bulan sekali jugak ke? Ke tiap2 hari

    ReplyDelete
  8. Kalau kaktus tu dah mula terbakar keperangan. Bole rawat balik tak? Macam mana cara merawat pula?

    ReplyDelete
  9. air secukupnya tu byk mne eh? sampai tggi mana nak isi air tu?

    ReplyDelete
  10. Berdasarkan pengalaman saya, x payah jemur nanti melecur.. Cukup letak tempat ada matahari 3 ke 4 jam matahari. Siram 2-3 minggu sekali. Cactus memang xboleh byk air. Klu dah melecur xlama mmg arwah.. Boleh cuba cabut dan keringkan dengan kipas angin. 2 Ke 3 hari boleh tanam balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bought few cactus masa pergi cameron awal bulan haritu. Since then baru sekali je siram. Now one of them is dying. Jadi keringggg. What should i do? 😢

      Delete
    2. Bought few cactus masa pergi cameron awal bulan haritu. Since then baru sekali je siram. Now one of them is dying. Jadi keringggg. What should i do? 😢

      Delete

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search