Ad

Al-Fatihah Mak...

Al-Fatihah Mak...

Hari ni , 46 hari selepas kehilangan Mak. Dah cuba move on , tapi tak mampu. Dah cuba tahan rasa sedih tu , namun tiap malam masih merindukan sesosok Mak, rindu yang tak terucap hanya mampu menangis sambil memeluk baju tidur mak yang selalu dipakainya . Berharap jumpa Mak dalam mimpi.. 

10 July 2019 
Penjaga datang rumah dalam kul 10 pagi , memanggil Mak.. tapi tak terdengar ada sambutan suara dari dalam rumah . Lepas masuk rumah , ternampak Mak sedang baring.. dengan selimut .,  sambil mendekap tangan didada .. dan kepala terletak diutara.  Panik... penjaga kemudian memanggil jiran dan juga kakak untuk segera datang , juga panggil dokter untuk datang kerumah . 

Malam tarkbir raya.. Ayah dikejarkan ke Hospital untuk jalani operation usus , buah pinggang dan paru-paru , tekanan darah naik .. gula naik.. Allah je yang tahu perasaanku  masa tu  . Bulan June lepas , ayah aku di kejarkan ke Hospital sebab tetiba mengeluh sakit perut dan terpaksa harus di kejarkan di ICU . 4 Hari koma , dan kehilangan suara selama beberapa minggu. Ibarat menjaga seorang bayi , latih ayah berjalan.. makan ... mandikan , pakaikan pampers. Sebak , alhamdulillah masih diberi peluang untuk jaga ayah masa tu .Sekarang ayah dah berangsur membaik .

Doktor tu sampai , mak tak respon .. tak bergerak langsung. Tubuh mak basah oleh peluh , padahal awal pagi tu masih berborak dengan jiran sebelah dan bersembang dengan orang yang datang rumah ziarah . Cucu mak pon datang hantar makanan , diingatnya nenek sedang tidur . Doctor bagitau suruh rujuk ke hospital terus , tekanan darah tinggi sampai 220 . 

Mak dikejarkan di Hospital , terus masuk ruang ICU . Xray kepala , takut jatuh terhentak atau apa.. takut kena stroke sebab mak pernah sekali jatuh dan doktor memang bagitau supaya berhati-hati dan jaga jangan sampai jatuh . Mak ada darah tinggi dan sakit Vertigo ( sakit kepala yang teramat sangat ) . Pernah sekali tu masa raya  3tahun lepas , mak jatuh pengsan secara tiba-tiba. mungkin kelelahan sebab nak menyambut raya .  

Lepas X-Ray , hari ke 3 dah dapat keputusan dari Doc,  bagitau Mak mengalami pendarahan di kepala , pembuluh darah dah pecah .. bukan sebab jatuh tapi sebab fikir yang berat sangat dan kemungkinan untuk sembuh hanya 50;50 . . Siapa tak sedih fikirkan ayah yang sakit, sebab ayah yang selama ni jaga mak. Ayah dan mak loving each others , sampai kekadang aku jeles . Doc bagitau yang kami kena berkumpul semua anak beranak dan juga prepare untuk apa-apa keadaan jua. Doa banyak-banyak itu ayat yang doc bgtau .


16 July 2019
 Mak di bawa ke HICU ... ada perkembangan positive hari ketiga tu , dah buka mata.. dah boleh respon.. dah boleh bercakap dah boleh minum susu. Dan seperti ayah , badan penuh wayar merata-rata untuk bantu pernafasan mak .Masa tu memang aku berharap yang mak boleh survive , sampai aku rela berhenti kerja semata nak jaga mak .Mak sempat tunggu akak no. 4 yang berada di luar negara untuk balik. Lepas kakak sampai , sembang banyak2 dengan mak... dan mak finally buka mata, tengok anak anak dia kemudian  malam tu mak meninggal ...  16 July 2019 , 9.30 malam. 


Allah permudahkan perjalanan Mak... Mak buka mata , tersenyum.. mengucap dan menghembuskan nafas terakhir . Sempat mak berjumpa anak-anak dia.


Mak... nampak tak? semalam ramai yang datang tengok mak .. sampai ke malam. 
Aku tengok mak, nampak macam tido seperti biasa... lena sungguh tido mak.. 
Mak... mak dah wangi... mak berbaju putih... wajah mak pun senyum... 
mak.. rehatlah dengan tenang . sebelah mak ada pakcik.. mak tak kan sunyi , dah ada teman disana... 
Mak, rindu mak :’)

Malam ke 7 lepas mak meninggal , alhamdulillah dapat berjumpa mak.. walaupun dalam mimpi . Aku tidur dan berbaring diriba mak . Mak senyum sambil usap kepala.. Aku menangis , ... bahagia .. walaupun jumpa dalam mimpi.

Biar kusimpan coretan ini untuk kenangan setahun , sepuluh tahun. sampai la anak cucu ku nanti .. mengubati luka kesedihan yang tak kunjung berakhir .

Al-Fatihah Mak.. semoga tenang disana dan ditempatkan di golongan orang beriman .

2
( Hide )
  1. Innalillahiwainna ilaihirojiunn. Semoga rohnya ditempatkan bersama2 orang yang beriman.

    ReplyDelete

both
© all rights reserved
made with by templateszoo