Cara Mencegah Demam KEPIALU [TIFOID ]


Cara Mencegah Demam KEPIALU [TIFOID ] || Sejak musin Jerebu di Malaysia ni , banyak penyakit mula timbul dan berjangkit kan  . Udara pun dah tak bersih untuk dihirup . Lebih teruk dari Fooging dan cium bau asap rokok. Lisa bau asap rokok je pun dah tak boleh apa lagi jerebu yang berbahaya . Di Indonesia sana IPU Jerebu dah cecah ribu riban dah . Jerebu sini yang seratus lebih je dah tersiksa . Bagaimanalah ye agaknya orang di Palangkaraya sana dengan kadar IPU yang cecah 2ribu lebih. Tak leh nak bayangkan .

Baru-baru ini mesti korang dengar mengenai Demam KEPIALU atau TIFOID .Demam yang berjangkit oleh bawaan makanan yang disebabkan bakteria salmonella typhi (S,typhi ) bukan ikan salmon tu ye . Bakteri yang terdapat di Urin , darah ,, dan najis si pembawa. Peliknya , orang yang membawa bakteria ini tak kena demam TIFOID, tapi orang yang terjangkiti yang terkena demam Tifoid ini , demam ini berbahaya tau.. boleh menyebabkan kematian . Jadi pastikan makanan yang korang makan diluar sana tu betul-betul terjaga kebersihan nya . Jangan makan makanan yang terdedah atau tak bersih . Lisa bawa bekal ataupon masak di tempat kerja , jadi safety sikit . Memandangkan Lisa memang tak berapa suka nak makan kat luar dengan cuaca yang penuh dengan jerebu dan tak sihat.

Ketahui langkah-langkah untuk cegah korang atau family korang terkena demam kepialu [tifoid ] Caranya :
1. Pilih gerai atau kedai makanan yang terjaga kebersihannya . Baik tempat atau makanan yang dijual
2. Cuci tangan sebelum makan ,atau selepas keluar tandas.  cuci dengan sabun dan air bilas sampai bersih  , jangan acah-acah siram air je . 
3. Makan makanan yang baru dimasak. Makanan yang tak terlalu lama terdedeah dengan udara. Kan jerebu kasat mata,, apalagi dengan bakteria .
4. Sebelum korang masak , basuh dan cuci bersih-bersih sayur juga buah sebelum dimasak dan dimakan. Cuci dengan air mengalir lebih elok.
5. Gunakan tandas yang sempurna. Ringankan tangan korang cuci tandas demi keselamatan semua orang ye 
6.Jangan telanjang tangan time nak ambil makanan . Pakailah garpu /sudu/senduk .
7.Tutup makanan biar tak kena lalat . lalat kan pembawa penyakit .
8. Jika korang rasa Demam , cirit birit atau sakit perut , cepat pergi hospital atau klinik yang terdekat. Jangan korang rasa korang ni superhero yang kengkonon kebal terhadap penyakit .

mata layu dan cekung ,kurang nafsu makan ,ruam atau bintik merah pada atas badan ,sembelit ,cirit birit,sakit perut ,kena sawan atau meracau ,lesu atau sakit badan ,demam panjang gejala awal korang kena demam TIFOID , jika korang kena macam ni...kena alert dan cepat cepat check ke klinik. 

"Mencegah lebih baik dari mengubati " ingat yer ;) 

4 ulasan

gud sharing lisa..mcm2 la skrg ni..jerebu lagi..smua nak kena jaga

semoga kita dijauhkan dari penyakit ni.. amin..


EmoticonEmoticon