Ad

Larangan Penggunaan STRAW , Setuju atau tidak ?

Larangan Penggunaan Straw bermula 2020 di Wilayah Persekutuan

Larangan Penggunaan STRAW , Setuju atau tidak ? 

Viral beberapa ni lalulalang di timeline media sosial mengenai isu larangan penggunaan Straw atau senang cakap ,  Pengharaman STRAW .  Larangan Penggunaan STRAW , Setuju atau tidak ? Lisa sendiri pun suka order air teh o ais bungkus ikat tepi , bayangkan kalau takde straw.. macam mana nak minum ? namun begitu Lisa setuju je dengan larangan penggunaan Straw tu , kan boleh pakai botol air berstraw ... ha gitu.. takdela melatah sampai maki mencarut ini itu . Ingat lagi tak tentang video keluarkan straw plastik dari hidung penyu dari dalam laut . Berdarah hidung dan tengok dia tersiksa sangat .. masih tak reti nak bertimbang rasa terhadap alam sekitar ke ? Walaupun bukan semua negeri yang kena , tapi ramai yang melatah tentang isu ini . Nah sebelum cepat melatah , better korang baca betul-betul Penjelasan Isu Pengharaman Penggunaan Straw bermula 2020 di Wilayah Persekutuan .


Penjelasan Isu Pengharaman Penggunaan Straw bermula 2020 di Wilayah Persekutuan 



  • Larangan hanya terhadap penaga dan pengusaha kedai makan yang merupakan pemegang lesen dan bukan terhadap rakyat jelata. Pada masa yang sama , straw yang bukan daripada jenis plastik konvensional akan turut disediakan sebagai alternatif.
  • penguatkuasaan penuh larangan penggunaan straw plastik konvensional hanay akan dikuarkuasakan pada 1 jan 2020 . Kempen-kempen kesedaran berhubung penggunaan straw plastik konvensional ini akan dilaksanakan sepanjang tahun 2019 sehingga penguatkuasaan dilaksanakan pada 1 jan 2020.
  • Kementrian wilayah juga maklum mengenai keperluan golongan kurang upaya dan pesakit yang memerlukan straw dan bahan bahan plastik dalam kehidupan harian mereka. oleh itu , mereka akan dikecualikan daripada sebarang tindakan . 

Kalau tonton video proses keluarkan straw tu dari hidung penyu , korang mesti akan lagi sedih tengoknya . So masih tak sedar ke yang straw ni bahaya untuk alam sekitar sebab proses untuk kitar semula straw ni memakan waktu 200tahun .

Sayangi alam sekita korang kayh !

Jadi apa pandangan korang tentang Larangan Penggunaan STRAW , Setuju atau tidak ? 

3
( Hide )
  1. Larangan penggunaan straw plastik.
    Mungkin ada produk straw bukan plastik nanti

    ReplyDelete
  2. setuju sangat! kesian tau hidupan laut :(

    ReplyDelete
  3. Melainkan orang sakit, tak penting sangat pun straw ni. Kat rumah mana ada kita minum air sejuk dengan straw kan? Ke... tak nak lipstik terjejas?

    ReplyDelete

both
© all rights reserved
made with by templateszoo