Ad

Cara Pasang Google Analytics Di Blog

Cara Pasang Google Analytics Di Blog dan wordpress

Cara pasang google analytics

Assalamualaikum , walaupun nama Google Analytics dah tak asing lagi di telinga.. namun ternyata ramai je blogger yang tak tahu atau tak pasang lagi G.A (Google Analytics ) di blog mereka . Yang belum pasang tu harap cepat pasang ye , G.A ni penting tau! Untuk apply google adsense , Innity ,juga penentu harga market  pengiklanan blog kita kepada company pengiklanan . Return of Investment (ROI) bagi setiap kempen itu adalah sangat penting. Total PageView di Dashboard blog tu tak valid tau kalau bagi kat P.R sebab dah bercampur dengan robot.  Cara pasang google analytics ni senang je , entri kali ini semoga boleh jadikan pedoman kayh .


Apa Itu Google Analytics ?

Google Analytics adalah salah satu perisian yang memboleh pemilik laman web dan blog melihat dan mengetahui data yang lebih lengkap berkaitan pelawat-pelawat laman web dan blog mereka dan bagaimana setiap pelawat ini bertindak balas terhadap setiap kempen pemasaran yang sedang dijalankan.

Cara Pasang Google Analytics Di Blogspot .

1. Langkah pertama korang kena daftar dulu akaun google analytics . Masuk google analytics , di website  https://analytics.google.com/analytics/web/provision/?authuser=0#provision/SignUp/

2. Isi kan detail yang ada. website URL tu letak nama blog korang ye :) 




3. Dah isi semua sampai habis , Klik GET TRACKING ID 


4. Lepas tu akan keluar pop-up seperti dibawah ini . Klik i Accept . 


5. Akan keluar result Tracking ID dan Website Tracking . Pasang dalam dashboard blog korang di www.blogger.com , jangan lupa masukkan coding tu di html template blog ye .


6. Dah dapat tracking code Google Analytics , korang kena pasang dalam blog . Step ini untuk blogpost ye . Masuk dalam www.blogger.com , kemudian pergi ke Setting -Other - Google Analytics .

Masukkan tracking ID tadi dalam kotak tanda panah bawah ini :  UA-971***-1  .
Tekan Save. 





7. Haip.. belum setell lagi . Masukkan script code google analytics dalam template blog kalian . 
Masuk Theme - pilih edit html - dan paste coding script dalam google analytics tadi. Pastekan bawah head dan sebelum footer ya . Nak senang korang boleh cari tekan  ctrl + f  , search isi : head /body . kemudian paste dimana-mana tempat. 


Dan SIAP ! try masuk dalam akaun google analytics dan tengok la , ada bergerak ke tidak . Kena tunggu sekepa ye .. dan tadaa..... dah gerak . Senang je kan nak pasang ni . Better pasang sekarang dari nanti-nanti , mana tahu dah beribu-ribu viewer dalam blog korang . 




Selamat mencuba !




20
( Hide )
  1. Tadi punyalah google cari cmne nk pasang GA nih..dah siap pasang baru jumpa entry Lisa T__T nasib2...tapi entry ini memang berguna. thank you for sharing!

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa.. kira lambat la ni ye ? aahahaha dah draft entry tapi lupa publish ahahaha

      Delete
  2. Dulu tak ada tutorial dik lisa...akak godek sendiri...mujur dah lama pasang GA...mmg seronok la intai viewer real time hahaha boleh tau dari lokasi masa dan entry mana diorang tgh baca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tutorial tu ada..tpi biasanya omputeh punya . hahah wordpress banyak hihih

      Delete
  3. Replies
    1. :D heheh tenkiu kak nani . Tahniah menang Iphone :D

      Delete
  4. Rajin dik lisa buat tutorial..moga2 dapat membantu blogger2 lat luar sana yang belum tahu cara camne nak pasang google analythics ni..

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. memang dah lama buat. ni blog try test jek hihi

      Delete
  6. Kenapa lambat sangat buat tutorial nih? x-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab banyak yang bertanya tu baru nak tulis entri hahahaha

      Delete
  7. hari tu dh nmpak post ni.. punya la simpan tepi sbb nk cari masa nk buat.. hehehe.. tq ye...

    ReplyDelete
  8. terima kasih share info ni.. dah try buat dahh

    ReplyDelete
  9. TQ lisa untuk tutorial ni, sangat membantu

    ReplyDelete

both
© all rights reserved
made with by templateszoo