Ad

Kempen Derma Darah bersama McDonald's Malaysia dan Pusat Darah Negara

Kempen Derma Darah bersama McDonald's Malaysia dan Pusat Darah Negara


Kempen Derma Darah bersama McDonald's Malaysia dan Pusat Darah Negara

 Assalamualaikum ! Dah lama rasanya Lisa tak join kempen derma darah . Last dulu masa sekolah lagi la .Tahukah anda yang 1 beg darah yang kita derma boleh selamatkan 3 nyawa? Jika korang berkelayakan untuk menderma silalah derma ya sebab bank darah kita semakin lama semakin menipis bekalan darah tu . McDonald's Malaysia Blood Donation Drive , Aktiviti  Kempen Derma Darah bersama McDonald's Malaysia dengan kerjasama Pusat Darah Negara berulang untuk kali ke-6, bertepatan dengan seruan kerajaan untuk menggalakkan pendermaan darah .

McDonald’s Malaysia Gesa Kakitangannya dan Orang Ramai Menderma Darah

McDonald’s Malaysia terus menyokong seruan kerajaan agar rakyat Malaysia dapat menderma darah secara lebih kerap. Restoran khidmat segera tersebut telah menganjurkan Hari Derma Darah tahunannya pada 30 Jun 2022, dengan kerjasama Pusat Darah Negara (PDN) di bawah Kementerian Kesihatan (KKM). Aktiviti menderma darah ini terbuka kepada orang ramai.

 

“Penganjuran aktiviti menderma darah ini bertujuan meningkatkan kesedaran di kalangan masyarakat tentang kepentingan menderma darah, demi menyokong pihak PDN dalam membantu pesakit yang memerlukan. Kerjasama antara McDonald’s Malaysia dan PDN adalah supaya lebih ramai orang menderma darah bagi memastikan jumlah stok bekalan darah di dalam bank darah negara stabil. Kami sedar kepentingan adanya stok darah dan kami sangat gembira dapat melaksanakan aktiviti menderma Darah pada tahun ini,” kata Dato’ Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan, McDonald’s Malaysia. 


Hari Derma Darah ini diadakan di ibu pejabat McDonald’s Malaysia, yang menyaksikan kehadiran lebih daripada 200 penderma pada tahun ini. Penderma yang hadir terdiri daripada kakitangan, rakan-rakan niaga, dan pelanggan McDonald’s serta wakil media. Restoran khidmat segera tersebut berhasrat menanamkan satu tabiat yang baik dan mewujudkan kesedaran yang tinggi mengenai kepentingan menderma darah di kalangan kakitangannya dan juga rakyat Malaysia. Bersama-sama, kita boleh membantu rakyat Malaysia lain yang memerlukan. Aktiviti derma darah yang dianjurkan oleh McDonald’s Malaysia dengan Kerjasama PDN menyaksikan lebih 1,300 penderma sejak tahun 2017.



Lisa berada di Pintu masuk sebelum ke kaunter pendaftaran derma darah . Awal pagi lagi jadi tak berapa ramai orang ,  hahaha teruja sungguh untuk join aktivity derma darah . Jom Lisa bawa korang berjalan untuk merasakan suasana masa berlangsungnya acara derma darah yang bertempat di Head Office McDonald’s, Level 12, Bangunan TH, Uptown 3, Damansara Utama , pada 30 June 2022 yang berlangsung bermula dari 11 pagi - 4 petang . 

PROSES MENDERMA DARAH 




Lepas memasuki pintu utama , korang kena daftar dulu ya tanda korang hadir dalam McDonald's Malaysia Blood Donation Drive . Isi nama etc etc tu dulu tanda kehadiran . 


1. ISI BORANG UNTUK DERMA DARAH .

Disini pula korang kena isikan butiran-butiran sebelum masuk ke step seterusnya .
  "Alaa... Kena isi borang lagi ke untuk derma darah?"
Untuk makluman tuan, untuk menderma darah, seseorang penderma itu perlulah memenuhi setiap syarat atau kriteria yang ditetapkan untuk memastikan pendermaan itu selamat untuk kedua-dua penderma dan penerima. Jadi mengapa borang pendermaan ini perlu diisi pada setiap pendermaan? Ini adalah kerana, kelayakan kita untuk menderma darah pada masa itu bergantung pada status kesihatan, sejarah perubatan, amalan dan gaya hidup kita yang terkini/semasa serta faktor-faktor lain yang ada kalanya mungkin kelihatan remeh bagi kita.


2. TIMBANG BERAT BADAN . 
 Syarat untuk menderma darah biasanya 45kg keatas , sesiapa yang ingin menderma darah tapi berat bawah dari 45kg memang tak dapat ya . Tunggu berisi dulu baru boleh menderma , sebab takut pengsan pula nanti .Dan juga orang yang punya HB rendah tidak boleh menderma darah ya . Selain dari itu korang kena berumur 18-65 tahun sahaja , 17 tahun boleh menderma tapi kena ada kebenaran dari ibubapa /penjaga . Perlu diingat , sebelum menderma korang tak boleh makan ya  & pendermaan terakhir 3 bulan sebelumnya . 


3. CHECK JENIS DARAH


Di Bahagian ini pula , darah kalian akan di ambil untuk check sama ada layak menderma darah atau tidak , dan jenis golongan darah apa yang korang miliki. Ingat ya , jika korang mempunyai penyakit jangan menderma sebab ianya boleh menjangkiti orang lain . 


4. Re-confirm balik semua data tentang tiada penyakit lain yang merbahaya dan juga  pastikan tidak melakukan sebarang hubungan kelamin dengan pasangan yang baru berkahwin dalam tempoh kurang dari setahun .
 


Check tekanan darah ,seterusnya jumpa doktor untuk diambil tekanan darah. Minimum bacaan mesti sekurangnya 100/70 mm Hg.  history sakit dan semuanya pastikan betul betul sihat baru menderma sebab jangan lepas derma nanti pengsan pula sebab kesihatan drop . 



5. Dah lulus semua, tiba masa untuk derma darah.
Tiba masa untuk menderma darah , darah akan diambil ada beg besar beg kecil dan akan ada petugas kesihatan disini korang ikut je la arahan yang diberikan . Kena baring dan wat rilek lepas tu tangan menge-pam bagi darah tu keluar . Boleh tahan laju juga untuk proses ni . 




Boleh pilih nak tangan kanan atau kiri. Sebelum cucuk misi akan bagi bola untuk genggam untuk melancarkan aliran darah dan senang untuk cari urat. 


Biasanya untuk penuhkan beg darah itu ambil masa dalam 10-15 minit dan misi akan suruh kita rehat dalam 10-15 minit lagi.












Selepas menderma darah , korang akan dapat goodies bag berisi biskut , susu dan roti yang diberikan . Selain itu  korang boleh reedem makanan guna baucar yang diberikan . .Sebagai tanda penghargaan, McDonald’s Malaysia menyediakan hidangan McChicken dan Sundae Cone kepada semua penderma darah yang hadir . 








McDonald’s Malaysia telah bekerjasama dengan Pusat Darah Negara (PDN) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), selaras dengan seruan kerajaan untuk lebih banyak darah didermakan untuk menambah stok dalam tabung darah negara kita.  Mendermalah dari sekarang sebab mungkin ramai yang kat luar sana amat memerlukan darah kita yang cukup berharga ni tuk meneruskan hidup. Ni pun kira amal jariah la jugak kan.. 







2
( Hide )
  1. Tak pernh dapat derma darah sebab tak cukup syarat.. Bagus McD

    ReplyDelete
  2. Best nya sapa yang layak dapat beramal derma darah. Bagus inisiatif McD

    ReplyDelete

both
© all rights reserved
made with by templateszoo