Monday, March 7, 2022

Ekzema Penyakit Nampak Biasa, Tapi Cukup Derita Kepada Pengidapnya

Ekzema Penyakit Nampak Biasa, Tapi Cukup Derita Kepada Pengidapnya

Ekzema Penyakit Nampak Biasa, Tapi Cukup Derita Kepada Pengidapnya 

Assalamualaikum, Jom bicara bersama Lisa berkaitan penyakit Ekzema.

Apa itu Ekzema ye.. Pernah dengar tak? Ada kalangan pembaca blog Lisa ni yang ada penyakit Ekzema?


Nak tahu apa itu Ekzema? Ekzema merangkumi kumpulan penyakit kulit yang menyebabkan kegatalan dan kemerahan pada kulit. Tiada ubat yang boleh menyembuhkannya walaupun ia bukanlah penyakit yang boleh menjangkiti orang lain. Penyakit ini hanya boleh dikawal dengan pengambilan ubat-ubatan dan rawatan khusus jika keadaan pesakit bertambah teruk.

Orang yang alami Ekzema ni juga kulitnya sangat sensitif ya. Tak boleh kena habuk, tak boleh terlalu panas yang boleh menyebabkan peluh dan pengudaraan juga perlu selesa dan bersih, kalau tak habis kulit merah-merah kegatalan. Pada yang mengidapnya memang rasa terseksa lagi-lagi kalau terjadi pada kanak-kanak dan bayi. Memang kesian.

Siapa Yang Mudah Terkena Ekzema? 



Ekzema biasanya ia terjadi pada bayi/kanak kanak, tetapi orang dewasa juga boleh mengalaminya. Ia kerap berlaku dalam kalangan ahli keluarga penghidap ekzema, asma dan allergic rhinitis (resdung). Ini menunjukkan pengaruh faktor genetik sebagai penyebab ekzema.


Jom kenali jenis-jenis ekzema.

1.Atopic Eczema

Bahagian lipatan badan seperti pada lipatan lengan, belakang lutut dan tengkuk.

2.Seborrheic Eczema

Kulit kepala yang berkelemumur dan tompokan merah atau berair pada muka terutama dalam kalangan bayi.

3.Allergic Contact Dermatitis

Terjadi pada bahagian yang bersentuhan dengan bahan penyebab alahan. Contohnya, pada pergelangan tangan sekiranya seseorang alah kepada jam tangan (alahan kepada nikel), ketiak (alahan kepada pewangi dalam serbuk pencuci) dan sebagainya.

4.Dyshidrotic Eczema

Bercirikan gelembung gatal berisi cecair di bawah permukaan kulit yang timbul di tangan dan kaki pesakit.

5.Discoid eczema

Bahagian lengan dan kaki, bercirikan plak berbentuk bulat yang gatal, tebal, merah, berair dan bersisik.

6.Stasis Eczema

Pada bahagian kaki individu yang mengalami varicose veins, iaitu mempunyai salur darah vena yang timbul di kaki.

7.Juvenile Plantar Dermatosis

Pesakit mengalami kulit kering, bersisik dan merekah di tapak kaki sejak kanak-kanak atau remaja dan ia boleh berterusan hingga ke peringkat dewasa.


Bagaimana Cara Merawat Ekzema?

Ekzema merupakan penyakit keturunan yang tidak dapat disembuhkan. Ekzema cuma dapat dikawal dan rawatan adalah menjurus ke arah mencegah kekerapan keradangan demi meningkatkan jangka waktu kulit bebas ekzema. 

Ooh.. patutlah Lisa tengok Adam (anak Kak Fit) tu, kulitnya tak baik-baik. Still lagi kemerahan dan bila berpeluh mulalah gatal-gatal. Kesiannya…


Ekzema Boleh Dikawal Dengan Pengambilan Eskayvie Diffenz



Eskayvie Diffenz merupakan suplemen tambahan keluaran Eskayvie Malaysia yang diformulasikan bagi membantu meningkatkan sistem imun badan, mengatasi masalah asma, resdung dan ekzema, melindungi serta menguatkan paru-paru. Ia mengandungi 4 bahan utama yang digelar “SUPERFOOD”.

Eskayvie Diffenz dihasilkan daripada 100% bahan semulajadi, diformulasikan oleh doktor perubatan, bebas Steroid serta Halal dimakan dan mendapat kelulusan KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia).

Dr Syid Ayob Syid Mustafa AlQudri, doktor perubatan dan pakar formulasi yakin bahawa pengambilan makanan tambahan atau suplemen memainkan peranan yang penting untuk membekalkan sumber nutrisi mencukupi kepada badan. Beliau juga percaya pengambilan suplemen tidak boleh dipandang remeh terutamanya pada musim wabak yang melanda dunia sekarang ni. Lebih-lebih lagi jika seseorang tu adalah gologan yang berisiko tinggi dan menghidap penyakit seperti diabetes, darah tinggi atau ada masalah jantung.  


Enot Bertahun Derita Kerana Asma & Ekzema


Siapa yang tak kenal Enot, seorang pelakon dan pelawak wanita terkenal tanah air. Sepanjang menghidap penyakit asma dan ekzema, Enot dah berbelanja beribu-ribu ringgit untuk mencari penawarnya. 

Enot mula mengetahui tentang Eskayvie Diffenz melalui Instagram Pak Nil dan terus ingin mencuba selepas dapat tahu ia ada bahan berkhasiat yang bagus untuk merawat asma dan ekzema.

Banyak perubahan baik yang berlaku pada dirinya. Ekzema di kakinya sudah mulai kering dan tidak lagi berair. Perubahan yang positif ini amat menggembirakan Enot. 

Asmanya pun dah semakin berkurangan. Kalau dulu bercakap 2 – 3 minit pun dah mula  semput dan tercungap-cungap, tapi sekarang tidak lagi. Beliau amat berpuas hati dengan Diffenz dan mengesyorkan agar mereka yang ada masalah yang sama sepertinya untuk mencuba sebagai jalan ikhtiar.


Kandungan Utama Eskayvie Diffenz

Kalau korang nak tahu, Diffenz sekarang ni dah jadi satu fenomena dan viral di Malaysia kerana khasiatnya yang sangat hebat. Lebih-lebih lagi ketika negara kita  dilanda Pandemik Covid-19. 

Ramai yang gunakan Diffenz sebagai ikhtiar untuk melawan virus Covid-19 serta tingkatkan sistem imun badan agar dapat elak daripada dijangkiti. 

Nak tahu apakah kandungan utama Eskayvie Diffenz ni sehingga diberikan jolokan Super Food?


Cendawan Susu Harimau


Pernah dengar Cendawan Susu Harimau? Kalau belum, ni Lisa nak kongsikan kepada korang.

Cendawan ini dikenali sebagai “Harta Karun Negara” dan telah digunakan sejak turun temurun untuk mengubati pelbagai masalah kesihatan termasuklah menguatkan paru-paru, melegakan batuk, asma, ekzema dan resdung serta menguatkan ketahanan badan.

Harga cendawan ini sangat mahal harganya ya kerana ia dikatakan hanya akan tumbuh daripada titisan susu harimau yang jatuh di lantai hutan. Nak cari pun susah kerana ia hanya tumbuh di lereng bukit Hutan Khatulistiwa dan sangat sukar diperolehi. Tempoh untuk cendawan ni membesar mengambil masa bertahun lamanya. Harganya juga boleh mencecah ribuan ringgit untuk setiap gram! 

Namun kini, dengan kemajuan sains dan teknologi yang kita ada sekarang, penghasilan Cendawan Susu Harimau telah dikultur dan dikomersialkan untuk memudahkan orang ramai mendapat kebaikannya. Malah, kajian mendapati Cendawan Susu Harimau yang dikulturkan mempunyai kandungan nutrisi yang lebih tinggi berbanding yang tumbuh meliar.

Jadi, untuk memudahkan orang ramai mendapat khasiat daripada cendawan ini tanpa perlu meredah hutan,  Eskayvie Diffenz telah diformulasikan untuk memberikan kebaikan yang diperlukan.

Kebaikan Cendawan Susu Harimau:

Mengatasi masalah resdung, alahan dan ekzema.

Melegakan batuk, selesema, radang paru-paru, asma.

Menguatkan paru-paru bagi pesakit paru-paru kronik dan perokok tegar. 

Menguatkan sistem imun badan dari jangkitan kuman dan virus.

Digunakan secara tradisional untuk merawat symptom masalah yang berkaitan sistem pernafasan seperti batuk kronik, allergi sinus dan asma.


Buah Camu-Camu



Merupakan buah di rantau Amazon dengan kandungan vitamin C yang tinggi dan mudah diserap, berbanding buah-buahan lain dan ia mempunyai kandungan Vitamin C hingga 60 kali ganda lebih tinggi daripada buah oren! Buah Camu-Camu ni telah digunakan bagi tujuan perubatan oleh penduduk asli Amazon sejak lebih 700 tahun dahulu.


Disebabkan khasiatnya yang melimpah ruah inilah maka buah camu-camu ini mendapat jolokan Super Food.

Buah ini turut mengandungi antioksidan seperti polyphenols, carotenoids, flavonoids, anthocyanin, asid gallic dan asid ellagic yang menguatkan lagi sistem imun badan. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang mempunyai masalah kesihatan dan merokok! Bukan hanya mengandungi Vitamin C, superfood ini mengandungi banyak mineral yang mampu menguatkan sistem imun badan seperti Zinc, Magnesium dan Manganese.


Kebaikan buah camu-camu ialah:

Menguatkan sistem imun

Antioksidan dan anti-radang

Melangsingkan badan dan mengurangkan sel lemak

Menstabilkan tekanan darah tinggi

Merangsang penghasilan kolagen

Mengawal gula darah


Vitamin C



Vitamin C merupakan nutrisi yang sangat diperlukan oleh badan pada setiap hari untuk memastikan sistem imun badan bekerja secara efisien. Pengambilan harian sangat disyorkan kerana ia tidak dapat dihasilkan dan disimpan oleh badan. 

Bagi memastikan sistem imun sentiasa kuat, pengambilan vitamin ini mestilah dalam jumlah yang mencukupi. Vitamin C juga penting untuk merangsang pembentukan kolagen, membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka dan meningkatkan penyerapan zat besi.


Vitamin D



Vitamin D ni sangat penting untuk mengawal selia sistem imun, membantu mengawal gula, darah dan kekuatan tulang. Walau bagaimana pun hampir 64.7% rakyat Malaysia mempunyai masalah kekurangan vitamin ini. 

Hanya 10-20% sumber Vitamin D mampu dicapai dari sumber makanan mendedahkan ramai individu kepada kekurangan Vitamin D.


Kesimpulan

Ekzema merupakan penyakit yang tiada ubatnya. Ia hanya dapat dirawat untuk mencegah daripada semakin teruk. Pengambilan suplemen tambahan yang sesuai boleh membantu mencegah kekerapan keradangan demi meningkatkan jangka waktu kulit bebas ekzema. 



Eskayvie Diffenz antara suplemen tambahan yang amat sesuai diamalkan bagi mencegah ekzema daripada menjadi lebih teruk. Banyak dah testimoni dari pengguna Diffenz yang memberikan maklum balas yang positif selepas mengamalkannya.

Bagi memastikan imun badan dalam keadaan baik, pengambilan suplemen adalah penting dan terbukti berkesan. Kita perlu persiapkan diri dengan meningkatkan sistem imun bagi melawan serangan virus dan penyakit. Memang kita tidak dapat lari dari penyakit, namun kita tidak boleh berhenti ikhtiar dan berusaha untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik.



Untuk pengetahuan korang, Eskayvie juga ada perlindungan untuk anak-anak di bawah 5 tahun yang masih belum menerima vaksin iaitu Diffenz Junior. Dapatkan set keluarga Diffenz bersama Diffenz Junior untuk lindungi paru-paru serta tingkatkan sistem imunisasi badan anda dan yang tersayang.

Dapatkan Diffenz hari ini juga untuk perlindungan harian anda sekeluarga. Hanya serendah RM 60.00 sahaja sebotol. Yang penting kita ikhtiar yang terbaik untuk diri dan keluarga kita.

Korang boleh dapatkan Diffenz dan Diffenz Junior ni pada laman web dan media sosial dibawah.


Website: www.eskayvie.com 

Facebook: Eskayvie Malaysia 

https://www.facebook.com/eskayviemalaysia21official

Instagram: Eskayvie Malaysia  

https://www.instagram.com/eskayviemalaysia_/ 


 

 


  1. Banyak dah baca pasal kebaikkan Eskavie nih , akak pun nanti nak cuba jugak. Lagipun sekarang memang perlu supplement tambahan untuk protect diri kita.

    ReplyDelete
  2. Saya tak ada eczema, tapi kulit saya terlalu sensitif. Last sekali krim muka pun pakai lotion untuk eczema. Saya ada share kisah di blog saya.

    ReplyDelete

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search