Wednesday, October 4, 2017

Khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM) Untuk Kesihatan

Khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM) Untuk Kesihatan

Khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM)

Khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM) Untuk Kesihatan


Kunyit , agak viral ayat ni kebelakangan ini. Kunyit ori kunyit hidup atau kunyit jadi-jadian ? Haippp.. bukan itu yang Lisa nak story dalam artikel. Kali ini Lisa akan cerita pasal kunyit tanaman herbal , bukan kunyit ehem ehemm tu kayh .Salah satu tanaman herbal yang sudah digunakan untuk kesihatan dan kecantikan sejak dahulu adalah kunyit. Selain sebagai barang dapur juga sering dimanfaatkan sebagai herbal untuk mengatasi berbagai masalah kesihatan. Salah satunya adalah jamu asam kunyit , baru-baru ini Lisa cuba  JUS ASAM KUNYIT MADU . Nak tau kelebihannya ... meh ler kita story morry ye . 


Jamu ? mesti akan terlintas ,, " ala jamu ni pahit la , takut tak boleh telan " atau    " Jamu untuk orang yang berpantang je . "  Haip... ok la kita tukar nama jamu kepada jus  . Sedap sikit la dengarnya , JUS ASAM KUNYIT MADU ini sama tak dengan jamu asam kunyit ? . Ada banyak sekali manfaat kunyit asam untuk kesehatan dan kecantikan yang harus korang ketahui.

Khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM)

Sebelum kita bercakap lebih detail satu persatu manfaat Khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM) Untuk Kesihatan ada baiknya kalau anda mengetahui kandungan nutrisi dalam kunyit yang membuatkan tanaman ini sangat berkhasiat untuk kita. Berikut ini kandungan nutrisi kunyit yang harus anda ketahui :

  • Kandungan mineral terdiri  Aluminium, Magnesium, seng, Zat besi, Kalsium, Natrium, Kalium, kobalt,dan bismuth.
  • Mengandung vitamin C dan A yang sangat berperan besar dalam kesIhatan jaringan kulit dan jaringan mata
  • Kandungan minyak atsiri  berkisar 2 sampai 5 % , terdiri dari Fenilpropana turmeron, betaturmenon, aril kurmen, Zingberin dan kurlon kurkumol.
  • Zat Dammar, Glukosa, fruktosa dan zat aktif dari senyawa arabinusa
  • Kandungan senyawa dari diari heptanoid berkisar 3 sampai 4 % , terdiri dari dihidro kurkumin, Curcumin, bisdesmetok  sirkukumin.


Bagaimana? Sangat banyak sekali bukan manfaat , kelebihan kunyit , tak heran kalau banyak orang yang mulai tertarik untuk buat jamu asam kunyit sendiri di rumah. Apalagi kita boleh dapatkan kunyit dengan mudah dan harganya pun murah meriah. Tapi ... zaman moden macam ni orang dah sibuk bekerja memang tak sempat la kan nak pergi buat , korang boleh try dengan JUS ASAM KUNYIT MADU .


Khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM)

Banyak khasiat dan kelebihan jus asam kunyit madu homemade, kita masak dari bahan dan persediaan tradisional..untuk kesegaran berterusan bolehlah letakkan dalam peti sejuk. Kesegaran akan kekal selama 2-4 minggu. 

Khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM) Untuk Kesihatan , Jus ni boleh membuang angin dalam badan, mencantikkan kulit, awet muda, mengurangi lemak dalam badan, memperlambatkan proses penuaan, menyegarkan badan dan melancarkan peredaran darah.

Kandungan dalam Jamu Asam Kunyit Madu ( JAKM ) 


JAKM ni homemade dan tanpa bahan pengawet. mengandungi ibu kunyit, halia, asam jawa , temu kunci, madu, saffron, habbatussauda, gula melaka. Setiap ramuan ni mengandungi manfaat yg tersendiri. 
  • Ibu Kunyit mampu menyembuhkan luka dalaman, mengempiskan perut, mencantikkan kulit, anti bakteria. 
  • Halia boleh mengeluarkan angin. 
  • Temukunci untuk kesegaran badan dan menambahkan tenaga,menghilangkan kelesuan dan letih2 badan. 
  • Saffron bagus utk penjagaan dan kecantikkn kulit.
  • Habbatussauda mampu menstabilkan gula dalam darah, meningkatkan sistem kekebalan tubuh.
  • Madu untuk tingkat daya ingatan, anti kanser, tingkatkan kesuburan suami isteri dan manisan pengganti gula.
  • Gula melaka pula sebagai pemanis bersifat antioksidan juga mampu mencegah serangan asma.


Khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM) Untuk Kesihatan

Antara khasiat Jus Asam Kunyit madu (JAKM)

  • Membantu menurunkan berat badan
  • Bantu Rawat Masalah Kulit
  • Bantu Proses Pencerahan Kulit Secara Alami
  • Bantu Naikkan Aura Seri Wajah
  • Bantu Rawat Haid Tidak Tratur&Darah Kotor2
  • Bantu menstabilkan kolesterol dalam darah
  • Bantu Buang Angin Dalam Badan
  • Bantu Rawat Ibu2 Dlm Pantang/Lepas Brsalin
  • Bantu Melambatkan proses penuaan(awetmuda)
  • Bantu Rawat Luka Jahitan Lepas Brsalin
  • Bantu Rawat Masalah2 Rahim/Peranakan
  • Bantu Rawat Masalah Bau Badan
  • Bantu Atasi Masalah Keletihan
  • Bantu kurangkan masalah gastrik
  • Bantu Atasi Migrain/Kerap Sakit Kepala
  • menstabilkan gula dalam darah
  • tingkatkan kesuburan suami isteri
  • mencegah batuk/selsema/asma
  • melancarkan sistem pencernaan
  • menurunkan paras kolesterol


Siapa Yang Perlu Amalkan?

Selalunya asam kunyit ni diamalkan oleh ibu berpantang , akan tetapi untuk JUS ASAM KUNYIT MADU ini boleh diminum oleh semua orang baik Lelaki , Wanita , dan anak Dara taw...Lisa sendiri pun dah amalkan lama sebab tu la muka awet muda gituu..  .Dengan Jus Asam Kunyit Madu pula , senang sikit sebab tak perlu leceh dah nak buat sendiri . 

Pada usia berapa Jamu kunyit asam bisa diberikan pada kanak-kanak ?

Dulu masa kecik mak dah biasakan Lisa untuk minum jamu asam kunyit . Kalau korang nak tahu , Biasakan diri mengkonsumsi jamu asam kunyit sejak usia kanak kanak sangat baik untuk mempertahankan kesihatan dan meningkatkan stamina tubuh sehubungan semakin padatnya jadwal sekolah dan pekerjaan harian lainnya yang memakan banyak waktu, tenaga dan pikiran.

Untuk Jus Asam Kunyit Madu JAKM ini pula , kanak-kanak boleh minum bermula 6tahun keatas .Minum asam kunyit dalam jangka panjang aman dan tidak akan timbulkan effect negative selama tak diberikan pada kanak-kanak yang berusia dibawah 6 tahun. 

NOTA PENTING : 
Kunyit mempunyai sifat panas sedangkan asam mempunyai sifat yang asam , kedua bahan herbal ini tidak sesuai untuk  dan pencernaan kanak kanak usia dibawah 6 tahun karena di usia tersebut  sebab risau perut dan pencernaanya belum bisa menerimanya dengan baik.



Rasa JAKM ni masam-masam manis, segar semestinya sedap. Boleh diminum sejuk atau suam. Untuk elak rasa pahit dan bau yang agak kuat dari habatussauda tu , seeloknya korang masukkan dalam peti sejuk dulu sebelum di minum . Rasa lebih sedap dan tak pahit. 

Cara pemakanan : 

Minum 1/2 gelas (-/+60ml) pagi sebelum sarapan @ malam

REVIEW LISA 


Pertama kali minum Jus Asam Kunyit Madu ( JAKM) ,,, perut rasa panas . Jangan risau , panas sebab halia dan kunyit tu . Nak proses la kotoran kotoran dalam perut tu bagi sapu abes dan buang keluar .  Rasa nak buang angin je uih... selalu buang angin sampai takleh nak kira dah . Nasib baik tak de kawan ditempat kerja ni . Kalau tak mesti tak tertahan ni . Perut pun rasa lawas membuang je . Oh ya.. masalah Lisa ialah kalau time nak datang period perempuan , perut biasanya akan membuncit .. err kembung sikit gitu la , angin je dalam tu . Lepas period baru la kempis slow slow makan masa pula tu . 

Ha... tapi lepas minum Jus Asam Kunyit Madu ini kan , rasa sedap pulak badan ni . Perut kempis je takde buncit . Dah takde alasan malas untuk minum sekarang ini , sebab dah ada JAKM . Just nak cakap yang ... Memang jus asam kunyit ni bagus weih . Tak percaya ... sila tanya atok korang atau orang tua tua dulu .



Patutla orang dahulu bisa awet muda, dan tubuhnya sihat sampai tua. Salah satu rahsianya adalah dengan rajin minum jamu tanpa bahan kimia.  Berbeda dengan kita sekarang, sangat mudah sakit, bahkan penyakit kronik yang boleh menyerang kita bila-bila saja . 


Harga Jus Asam Kunyit Madu ( JAKM)

Harga untuk JAKM ini RM 12 sahaja untuk sebotol Jus Asam Kunyit Madu yang berisi berat lebih kurang dalam 360ml. Murah je bukan.. Bukan sebotol terus teguk gitu je . Hanya perlu 60ml je sekali minum . Sebotol ni boleh tahan dalam 6 kali minum . OK la tu kan ,... Murah , jimat duit , jimat masa dan tenaga .

Untuk Info selebihnya korang boleh terjah terus di detail bawah ini :

Call /Whatsapp : 010-818-1796

Instagram : @i.am.anirza

Facebook :  Azrina Samsudin


  1. Teringin nak rasa. Hope boleh sihat and kurus. Hahaha

    ReplyDelete
  2. Hehehe dah terjebak gang kunyit laa ni hehehe Opsssss..bukan itu yang kekya nak komen.. jgn marah naaaa nanti cpt tua. Kekya pon mnum gak dan kekya rasa sesuai ngan tekak kekya,tambahan pula byk khasiat dalam sebotol jus asam kunyit madu ni.. mmg berbaloi2 laaa kakau sapa2 nak beli .. terbaikk

    ReplyDelete
  3. Risau nak minum. Takut nanti jadi kunyit hehe

    ReplyDelete
  4. Memang sedap & berkhasiat JAKM ni, akak punya dah habis dah

    ReplyDelete
  5. Kak nina pun baru rasa. Tak sangka sedap!

    ReplyDelete
  6. suka minum JAKM ni , lawas habis! kentut xhengat :d

    ReplyDelete
  7. Memang bagus JAKM ni..badan rasa ringan..urat pun takdela terasa kesengalannya..bila keja dlm aircond..faham la kan

    ReplyDelete
  8. belum rasa lagi dah terasa kunyitnya ni..hehe

    ReplyDelete
  9. teringin nak cuba, tapi tekak tak boleh telan lagi jus kunyit...huhuuu

    ReplyDelete
  10. Minum ni memang lawas,atas bawah keluar angin hahhahahah

    ReplyDelete
  11. selalu dah minum jus kunyit ni.... nnt nak try yg ni plak ye. mmg bgus utk wanita...

    ReplyDelete
  12. memang sedap..kalau tak terkawal asyik nak minum je

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum wrmbth. Salam Jumaat sis cik sepet

    memang lawas lah minum kunyit

    Hehe

    ReplyDelete
  14. Kak juju pun amal Jus ni dik, siap tauke ni cod ke opis akak...best habis angin semua keluar...badan pun rasa ringan...sedap...rasa x cukup minum sehari 2 kali je...hahahha

    ReplyDelete
  15. Teringin nak rasa . Takut tekak tak leh terima.hehe tapi sekali sekala minum ni bagus jugak untuk kesihatan dalaman

    ReplyDelete
  16. Sedappp ikut hati nak togok sebotol sehari

    ReplyDelete

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search