Cara Merawat Bayi HAMSTER Yang Baru Lahir

cara merawat hamster

Cara Merawat Bayi HAMSTER Yang Baru Lahir

Assalamualaikum ! Sebelum raya cina rasanya , Lisa mula bela Hamster 2 ekor ni . Kawan bagi je , sebenarnya tak pernah terfikir tuk bela hamster sebab dengar kata hamster ni busuk dan susah nakjaga . Hamster ni berusia agak-agak dalam 1 bulan lebih kot masa tu . Dah bela ni ., mula seronok pula rasa . Hari-hari selepas balik kerja je mesti Lisa akan bersembang dengan hamster ni . Hahaha.. macam la hamster tu paham ! Malam tadi hamster ni beranak pula . Kecut perut juga sebenarnya sebab tak tau sangat nak jaga . Tak memasal tengah malam google cari cara untuk merawat bayi hamster yang baru Lahir

Langkah-langkah cara untuk merawat bayi hamster yang baru lahir

Seperti yang Lisa cakap tadi , ini pengalaman pertama bela hamster . Jadi tak tahu menahu nak jaga bayi ni . Tak kan tengah malam buta nak tanya kawan sebab nak minta ajar tips merawat atau jaga bayi hamster kot . Dah tentu semua dah tidur . Nasib la ada google dan youtube yang sangat membantu . Jadi Lisa pula yang akan kongsikan untuk korang . 

1. Kalau korang perasan Hamster tu dah bunting , korang kena keluarkan roda atau segala jenis mainan  dalam kandang tu  . Sebab Hamster yang bunting ni lebih agresif dan cara ini juga akan mengurangkan kadar keguguran pada hamster. Ciri-ciri hamster bunting adalah :

  • Bentuk tubuh bulat ( gemuk semacam je ), perut bahagian belakang membuncit
  • Menjadi sangat agresif ( suka mengigit tangan tuannya ) dan sering menyerang si jantan
  • Makan dan minum lebih banyak dari biasa ( kuat sangat minum )
  • Mulai membuat sarang ( selalu mengkais2 serbuk kayu mcm nak buat sarang )
  • Puting susu membesar dan terlihat sangat jelas ( selalu la belek2 hamster anda!! )
  • Kadang ciri-ciri 1 dan 2 akan terlihat menjelang mau melahirkan


2. Pisahkan Hamster jantan dan betina , untuk elak hamster jantan makan bayi-bayi tu . Korang kena letakkan ibu hamster dengan anak-anaknya di kandang yang lain . 

3.Bayi hamster yang baru lahir biasanya akan berwarna merah atau merah muda pink pink gitu. Jika bayi hamster tu berwarna biru  , tandanya dah mati dan korang kena keluarkan . Oh ya mata bayi hamster biasanya memang tertutup sebab walaupun dah dilahirkan , hamster masih tak boleh melihat.


4. Jangan sentuh bayi hamster dengan jari . 

Langkah seterusnya yang perlu korang lakukan adalah dengan tidak menyentuh bayi hamster menggunakan jari. Hal seperti larangan itu tidak hanya berlaku untuk hamster saja, beberapa binatang seperti kucing pun alangkah baiknya kita tidak memegang anaknya karena dengan menyentuhnya membuat bau tangan akan melekat di badan si bayi hamster dan akan menjadi ancaman bagi sang ibu hamster. .Ibu hamster akan anggap bayi itu ancaman dan akan segera meninggalkan bayi itu dan tidak akan merawatnya. Boleh jadi  bayi hamster akan di makan olehnya . So kalau korang nak pindahkan bayi hamster tu , pakai sudu ye ... jangan lupa bawa serbuk kayu tu sekali . 


Malam tadi sebab aku nerves dan tak tahu , aku men pegang macam tu je . Nasib baik ibu tu still mengaku tu anak dia . Risau juga kalau kena makan nantinya . Fuh.. 

5. Jangan tengok dan jangan ganggu ibu hamster dengan kerap. 
Ibu hamster macam manusia juga , ada perasaan lepas beranak tu . Penat ye , stess pun ye juga . Jadi korang janganla selalu skodeng ibu dan anak tu . Nanti bertambah stress dan boleh jadi mati atau makan bayi hamster tu . 

6. Jangan bersihkan kandang bayi hamster dalam masa 1-3 minggu . 
Masa ini memang bayi memang kuat menyusu dengan ibu hamster , korang jangan la bersihkan kandang tu nanti bau dah lain . Kang ibu tak kenal bayi tu dah .. pastu biarkan terlantar macam tu je ... sian kat anak. 

7. Berikan makanan dan minuman yang cukup .Dan kalau boleh tambahkan tempat minuman hamster tu . Nanti jika anak-anak dah mula membesar , mereka akan berebut untuk makan dan minum sendiri sebab tu kena letak tambahan makanan dan minuman. 

8.Setelah si bayi berumur 3 minggu sudah boleh dipisahkan dengan ibunya. berikan jarak waktu sekitar 1-2 minggu agar si ibu betina dapat berehat memulihkan staminanya. Setelah itu boleh dicampur lagi dengan pejantan dan mainannya juga boleh dimasukkan kedalam kandangnya. Tapi ingat jangan sekali-kali mencampur bayi yang berumur 3 minggu tersebut dengan kedua induknya sebab sipejantan bisa saja membunuh anak-anaknya dan memakannya. Biasanya setelah sibetina dicampur lagi dengan pejantannya, dia boleh bunting lagi dalam kitaran 2 minggu berikutnya. FUh makin banyak la nanti anak hamster tu .


Hamster yang menyusui perlukan lebih banyak makanan. Selain itu, tambahkan jenis makanan berprotein tinggi seperti telur yang sudah dimasak, tahu, atau roti yang sudah direndam dalam susu.


Contoh Makanan Sihat:

  • Epal
  • Pear
  • Pisang
  • carrot
  • Jagung manis (pemberian dalam jumlah banyak bisa mengakibatkan kerontokan bulu)
  • Kentang (harus direbus dulu)
  • Kacang tanah
  • Kacang kulit
  • Kacang almond
  • Kacang soya
  • Roti tawar
  • Biskut Cracker
  • Oatmeal
  • Corn Flakes
Doakan aku mampu kenali jantina bayi hamster ni dan rawat sampai la tumbuh dewasa nanti. Hahah takut bertambah lagi banyak pastu tak terjaga nanti . Kang Lisa nangis kalau tengok hamster macam kes kucing mati :( Kalau korang ada tips lain , jangan lupa share dengan Lisa sekali . :D tulis je dalam komen bawah ini , nanti Lisa baca .

0 comment... add one now