Ad

99 Cahaya Di Langit Eropa

99 Cahaya Di Langit Eropa , istanbul , eiffel ,paris , austria.
99 Cahaya Di Langit Eropa  Apa yang kalian akan bayangkan bila mendengar nama EROPA ? apakah  Eiffel ? Colosseum ? Sansiro ? Tembok Berlin ? . Perjalanan menapak Islam di negara Eropa, Novel Islami yang memaparkan secara menarik pautan islam di Eropa sudah berlangsung sangat lama dan menyentuh berbagai peradaban. Eropa adalah negara dengan sejuta misteri tentang peradaban yang luhur tentang Islam. Buku yang menceritakan perjalanan mencari 99 cahaya kesempurnaan yang pernah dipancarkan Islam di benua Eropa ini. 

Indahnya Eropa , yang pernah Lisa tuliskan entri yang bertajuk  " Kisah Di sebalik Keindahan Europe " dan didalam entri itu terdapat sebuah movie Islami yang diadaptasi dari Novel ini. Bagaimana Islam mengajarkan mengenai kesabaran dan kebaikan. Membalas orang yang berbuat tak baik dengan kita , dengan sebuah kebaikan bukan kekasaran. 

Di dalam Hagia Sophia ,Istanbul "percaya atau tidak , tepi hijap bunda maria itu bertahtakan kalimah Laa ilaaha illallah " ,  Novel ini membuat Lisa seakan berada di Eropa dan menjelajah sudut-sudut bandar dan tempat-tempat bersejarah disana. Tak pernah tahu yang ade Islam di sebalik keindahan Eropa . Monumen Arc de triomphe du carrous , belakangnya terdapat patung Quadriwa yang diapit oleh 2 malaikat emas menghadap kearah kiblat..dan apabila ditarik garis lurus  AXE HISTORIQUE maka yang akan kalian nampak, negara timur tenggara paris ialah Swiss-italia-yunani-laut mediterania -mesir-arab dan kemudian berhujung di Mekah.

Memang best story dalam novel ini, story yang juga merupakan pengalaman penulis  Hanum Salsabiela Rais menemani suaminya Rangga ALmahendra  yang belajar di  selama 3 tahun berada di Eropa. Cerita mengenai Islam yang diolah dengan jalan yang menarik.  Hurm, rasa nak terbang pergi ke Eropa kemudian ke Istanbul mesti best kan! 




Novel 99 Cahaya di langit Eropa ini untuk masa ini memang tiada dijual di Malaysia lagi. Ini pun Lisa minta tolong kawan belikan ketika dia travell backpackers di Bandung haritu. Tinggal 1 je ,last stock . Memang macampisang goreng yang panas di pasaran. Kenapa Lisa tertarik dengan Novel ini, sebab setelah tonton movie 99 Cahaya Di Langit Eropa memang membuat Lisa semakin kagum dengan peradaban islam. Tak sangka pula diEropa tersembunyi sisi-sisi Islam yang mungkin ramai orang lain tak ketahui lagi.


2
( Hide )
  1. menarik jugak ea novel ni...rse mcam nak pergi cari je. berape yer novel ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni dlaam rm40 . Tp bkn beli kt malaysia.. malaysia tk tahu berapa rm

      Delete

both
© all rights reserved
made with by templateszoo