Ad

SEMBUH COVID-19 BUKAN PENGAKHIRAN DERITA BEKAS PESAKIT

Eskayvie Diffenz Bantu Tingkatkan Sistem Imun Badan Sepanjang Pandemik Covid-19

SEMBUH COVID-19 BUKAN PENGAKHIRAN DERITA BEKAS PESAKIT

Assalamualaikum, pejam celik dah hampir 2 tahun Pandemik Covid-19 melanda negara kita dan juga seluruh dunia.  ‘Kesan pandemik Covid-19 terhadap kesihatan mental dan fizikal akan berlarutan untuk jangka masa panjang', amaran Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO).

Amaran itu dikeluarkan ketika pakar dan pemimpin meminta tindakan diambil terhadap kes kebimbangan dan tekanan berkaitan dengan Covid-19. Tahukah anda, walaupun sudah disahkan sembuh dari covid-19, ia bukanlah pengakhiran derita bekas pesakit.Pernah terbaca tak yang ada tempoh-tempoh tertentu selepas terkena jangkitan virus ini? Mari kita ketahui lebih lanjut lagi.

Untuk pengetahuan korang, Lisa ada pengalaman keluarga terdekat terkena covid baru-baru ni. Bermula dari budak 3 tahun yang terkena jangkitan dari pengasuh, dan berjangkit ke keluarga budak tu. Demam, tiada deria rasa dan sesak nafas antara simptom pertama yang dilalui oleh mereka.Lisa juga ada kenalan rapat yang sampai sekarang masih on ubat untuk cairkan darah beku yang masih ada dalam badan. Katanya 3 bulan macam tu kena buat check-up dan follow up di Hospital. Beliau dimasukkan dalam wad ICU sebab dah stage 4. Alhamdulillah kini beliau dah keluar dari hospital dan sihat serta dapat menjalani kehidupan seperti sedia kala. Cuma masih dalam tempoh long covid, dia kena betul-betul jaga pemakanan juga perlukan makanan suplemen untuk sokong kesihatan badan terutamanya paru-paru dia.

Derita terkena Covid-19 ni hanya yang mereka pernah lalui atau ada kenalan yang dah lalui sahaja faham bagaimana deritanya terkena serangan virus ini. Sebab tu kita kena ikut saranan kerajaan untuk amalkan SOP dan hanya keluar jika ada urusan penting sahaja.


Apakah itu Long Covid atau Sindrom Post Covid?

Long Covid atau Sindrom Post Covid ini merupakan suatu keadaan di mana bekas pesakit Covid-19 masih menunjukkan gejala bagi tempoh 12 minggu atau lebih dan gejala-gejala tersebut tidak dapat dijelaskan dengan sebarang diagnosis alternatif. Keadaan ini berpunca daripada komplikasi jangkitan Covid-19 terhadap fungsi pelbagai organ dalam tubuh seseorang individu.


Covid is real - Pn Zai Zalehah

Secara amnya, data klinikal menunjukkan majoriti pesakit Covid-19 di Malaysia mampu sembuh sepenuhnya. Walau bagaimanapun, terdapat segelintir yang terkesan dengan Sindrom Post Covid. Menurut kajian klinikal yang dijalankan oleh KKM melibatkan 1,004 pesakit daripada kategori 4 dan 5 yang menerima rawatan susulan, didapati 66 peratus daripada pesakit ini mengalami Sindrom Post Covid.

Antara lima simptom yang kerap dialami oleh bekas pesakit Covid-19 adalah kelesuan, kesukaran bernafas apabila melakukan aktiviti (exertional dyspnea), sukar tidur malam, batuk dan kegelisahan (anxiety). Lebih teruk ada yang mengalami kerosakan pada hati, buah pinggang dan paru-paru serta boleh menyebabkan penyakit metabolik seperti kencing manis.
 

Berapa Lama Long Covid-19 Terjadi Dan Cara Untuk Mengatasinya?

Pemulihan Covid-19 bukan sekadar mencegah dan memberi vaksin kepada semua individu, malah individu yang pernah dijangkiti dan sembuh juga perlu diberi perhatian.Ramai sedia maklum bahawa virus ini masih boleh memberi kesan jangka masa panjang kepada kesihatan dan keupayaan fizikal mereka yang dijangkiti, dikenali sebagai long covid.Beberapa kajian mendapati, wanita lebih cenderung mendapat risiko long covid berbanding lelaki. Ditambah faktor seperti berat badan berlebihan/obesiti dan usia melebihi 50 tahun dan ke atas. Antara simptom yang sering dialami termasuk gangguan pernafasan, mudah mengah, batuk yang berpanjangan, penurunan kadar oksigen dalam darah dan sesak nafas. Bukan itu saja, ada sesetengah individu yang mungkin mengalami kesan jangka masa panjang yang lebih kronik seperti kerosakan paru-paru, gangguan tidur, masalah memori, gangguan kesihatan mental dan sistem imun yang lemah.

Hakim yang telah pulih dari Covid

Justeru, individu yang pernah dijangkiti Covid-19 hendaklah menjaga kesihatan dan mengamalkan gaya hidup yang sihat secara berterusan. Perhatikan simptom yang dialami dan lakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala.

Tips Elak Long Covid

1.     Amalkan pemakanan yang seimbang mengikut porsi yang betul iaitu segenggam karbohidrat, segenggam protein dan dua tapak tangan sayur.
2.     Elakkan pengambilan makanan segera dan terproses yang tinggi garam, lemak trans dan gula.
3.     Kekal aktif untuk melancarkan aliran darah, menguatkan otot dan menyihatkan sel-sel badan.
4.     Kekal hidrasi dengan pengambilan air putih yang mencukupi.
5.     Pengambilan protein dan antioksidan yang cukup amatlah penting. Sumber antioksidan daripada sayuran, buahan dan suplemen tambahan sangat baik untuk pemulihan dalaman dan mengelakkan masalah metabolik.

Eskayvie Diffenz Bantu Tingkatkan Sistem Imun Badan Sepanjang Pandemik Covid-19


Eskayvie Diffenz merupakan suplemen keluaran Eskayvie bagi menyokong penjagaan gaya hidup sihat individu. Ia diformulasikan bagi membantu anda untuk tingkatkan sistem imun badan, melindungi dan menguatkan paru-paru. Eskayvie Diffenz dihasilkan daripada 100% bahan semulajadi, diformulasikan oleh Doktor Perubatan, bebas Steroid serta Halal dimakan dan mendapat kelulusan KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia).

Norfadillah bukan sahaja telah pulih dari positive covid bahkan pulih dari asma


Diffenz Membantu:

1.     Menguatkan dan Melindungi Paru-Paru
2.     Meningkatkan Sistem Imun Badan
3.     Melegakan Batuk, Selesema & Radang Paru-Paru
4.     Mengatasi Masalah Resdung, Alahan, Asma & Ekzema
5.     Menyokong Kesihatan Sendi
6.     Menyihatkan Jantung
7.     Memberikan Tenaga
8.     Mengawal Gula di Dalam Darah
9.     Mencantikan Kulit
10.   Anti Kanser & Anti Virus

TESTIMONI PENGGUNA ESKAYVIE DIFFENZ

 


4 Kelebihan Diffenz

1.     Kaya dengan Vitamin C dan D. Kandungan vitamin pada dos optimum yang mencukupi untuk sistem pertahanan badan.
2.     Diperkaya dengan Cendawan Susu Harimau & Buah Camu-Camu
Kapasiti antioksidan, fenolik dan flavonoid yang tinggi untuk meningkatkan perlindungan dalaman. 
3.     Gabungan 4 bahan berantioksidan tinggi dalam 1 tablet. Kandungan antioksidan dan bahan aktif yang mencegah penyakit kemerosotan diri.
4.     Tablet boleh kunyah berperisa blackcurrant yang lazat. Rasa enak & sesuai untuk diambil pada bila-bila masa sahaja. Banyak kajian yang telah membuktikan bahan-bahan di dalam Eskayvie Diffenz mampu membantu meningkatkan sistem imun, melindungi daripada jangkitan penyakit dan meningkatkan fungsi paru-paru, jantung dan hati.



Selagi ada peluang, Kita Ikhtiar dan dapatkan sokongan khasiat Cendawan Susu Harimau, Buah Camu-Camu, Vitamin C dan Vitamin D yang boleh membantu menyokong kesihatan paru-paru dan meningkatkan sistem imun tubuh anda dan keluarga.

Perlindungan 4 penjuru daripada Eskayvie Diffenz ini boleh didapati dengan hanya 1 tablet. Ia sangat mudah dinikmati dengan rasa buah anggur hitam yang enak dan boleh diambil semua peringkat umur bermula 5 tahun dan ke atas.




SOALAN & JAWAPAN

Bolehkah ibu mengandung mengambil Eskayvie Diffenz?
Boleh. Seelok-eloknya pengambilan Eskayvie Diffenz diambil selepas trimester pertama.

Adakah Eskayvie Diffenz perlu disimpan di dalam peti sejuk?
Hanya simpan pada suhu bilik dan elakkan daripada terdedah kepada cahaya matahari. Tutup rapat penutup botol Eskayvie Diffenz untuk mengelakkan ia teroksidasi.

Bolehkah kanak-kanak di bawah umur kurang 5 tahun mengambil Eskayvie Diffenz?
Kanak-kanak berusia kurang 5 tahun tidak digalakkan untuk mengambil suplemen. Mereka lebih disyorkan untuk mendapatkan nutrisi melalui pemakanan dan diet yang seimbang seperti buahan, sayuran, hasil tenusu dan protein yang cukup. Pengambilan Eskayvie Diffenz yang disyorkan adalah setengah biji sehari untuk kanak-kanak berumur 2 hingga 4 tahun.

Dari manakah sumber Cendawan Susu Harimau?
Sememangnya Cendawan Susu Harimau hanya boleh didapati di kawasan tertentu yang bersuhu lembab dan sejuk. Namun kini, penghasilan Cendawan Susu Harimau telah dikultur dan dikomersialkan untuk memudahkan lebih ramai mendapat kebaikannya. Malah, kajian mendapati Cendawan Susu Harimau yang dikulturkan mempunyai kandungan nutrisi yang lebih tinggi berbanding yang tumbuh meliar.

Adakah pengambilan buah Camu-Camu berbahaya kerana ia mengandungi kandungan Vitamin C 60 kali ganda lebih tinggi berbanding buah oren?
Buah Camu-camu sememangnya mempunyai kandungan Vitamin C yang tinggi. Namun, kajian mendapati tiada jumlah toksik yang dikesan sehingga kini. Formulasi Eskayvie Diffenz telah mengambil kira jumlah buah Camu-camu yang bersesuaian dan berdasarkan kajian sains terkini.

Lisa rajin juga join Q&A dan baca informasi tentang covid-19 dan pasca covid ni. Pesakit long covid-19 memang elok untuk tambah dengan pengambilan suplemen untuk boost kesihatan mereka.

Korang pon boleh juga kalau nak ambil makanan suplemen tambahan Eskayvie ini. Apa-apa boleh rujuk dengan doktor ya sebelum pengambilan tu 😊. Semoga korang sentiasa diberikan kesihatan dan dilindungi dari semua sakit.

Klik www.diffenz.com dan dapatkan Eskayvie Diffenz untuk perlindungan diri dan keluarga anda.
Hubungi 03-5511 1050 / 019-608 3027 untuk maklumat lanjut.

Facebook: https://www.facebook.com/eskayviemalaysia21official

#EskayvieDiffenz #KitaIkhtiar #KitaJagaKita






 
4
( Hide )
  1. senoga mereka yang sudah terkena Covid cepat pulih dan dijauhi daripada perkara yang berbahaya

    ReplyDelete
  2. Yang penting kita ikhtiar.. Suplemen memg penting sekrg

    ReplyDelete
  3. Sekarang ni memang kena consume supplement. Dengar citer ramai kata product ni bagus

    ReplyDelete
  4. Kalau imun kuat insya Allah sel-sel badan kita boleh lawan virus Covid

    ReplyDelete

both
© all rights reserved
made with by templateszoo