Thursday, September 21, 2023

Rawatan Masalah Kulit Ekzema di Klinik Dr Bazilah

Rawatan Masalah Kulit Ekzema di Klinik Dr Bazilah

Assalamualaikum . Korang ada ekzema ? atau orang terdekat yang ada sakit ekzema. Memang sakit dan juga gatal tak boleh bawa berbincang. Lisa sendiri pon lepas kahwin ni ada la juga dengan ekzema ni . Dulu tak paham sangat dengan apa itu penyakit ekzema ni , jadi abaikan. Untuk masalah lisa pula bukan jenis yang alergi dengan makanan tapi alergi dengan sabun berbahan kimia , air klorin tinggi  dan  alergi alam persekitaran. Lepas tengok kawan bercerita, rasa  berminat juga dengan rawatan masalah kulit ekzema di KLinik Dr Bazilah ni . 

PENYAKIT KULIT EKZEMA

Nak tahu apa itu Ekzema? Ekzema merangkumi kumpulan penyakit kulit yang menyebabkan kegatalan dan kemerahan pada kulit. Tiada ubat yang boleh menyembuhkannya walaupun ia bukanlah penyakit yang boleh menjangkiti orang lain. Penyakit ini hanya boleh dikawal dengan pengambilan ubat-ubatan dan rawatan khusus jika keadaan pesakit bertambah teruk.


Orang yang alami Ekzema ni juga kulitnya sangat sensitif ya. Tak boleh kena habuk, tak boleh terlalu panas yang boleh menyebabkan peluh dan pengudaraan juga perlu selesa dan bersih, kalau tak habis kulit merah-merah kegatalan. Pada yang mengidapnya memang rasa tersiksa lagi-lagi kalau terjadi pada kanak-kanak dan bayi. Memang kesian.

Jom kenali jenis-jenis ekzema.

1.Atopic Eczema

Bahagian lipatan badan seperti pada lipatan lengan, belakang lutut dan tengkuk.


2.Seborrheic Eczema

Kulit kepala yang berkelemumur dan tompokan merah atau berair pada muka terutama dalam kalangan bayi.


3.Allergic Contact Dermatitis

Terjadi pada bahagian yang bersentuhan dengan bahan penyebab alahan. Contohnya, pada pergelangan tangan sekiranya seseorang alah kepada jam tangan (alahan kepada nikel), ketiak (alahan kepada pewangi dalam serbuk pencuci) dan sebagainya.


4.Dyshidrotic Eczema

Bercirikan gelembung gatal berisi cecair di bawah permukaan kulit yang timbul di tangan dan kaki pesakit.


5.Discoid eczema

Bahagian lengan dan kaki, bercirikan plak berbentuk bulat yang gatal, tebal, merah, berair dan bersisik.


6.Stasis Eczema

Pada bahagian kaki individu yang mengalami varicose veins, iaitu mempunyai salur darah vena yang timbul di kaki.


7.Juvenile Plantar Dermatosis

Pesakit mengalami kulit kering, bersisik dan merekah di tapak kaki sejak kanak-kanak atau remaja dan ia boleh berterusan hingga ke peringkat dewasa.

Punca Atau Faktor Penyakit Ekzema

Perlu diingatkan bahawa punca sebenar berlakunya serangan penyakit kulit ekzema ini tidak dapat dipastikan dengan tepat, Namun terdapat beberapa kajian yang dibuat, antara faktor-faktor yang menjadi punca kepada eczema ini seperti : 


  • Penggunaan sabun dan detergen

  • Keadaan cuaca yang panas

  • Alergi kepada alam persekitaran

  • Alergi bila memakai barang kemas

  • Berada dalam keadaan stress

  • Kuat berpeluh

  • Barang kosmetik yang tidak sesuai

  • Alergi kepada fabrik pakaian yang tertentu

  • Air berklorin tinggi


Bagaimanapun,  penyakit ekzema pada bayi ini juga disebabkan pertalian genetik. Contoh kalau salah seorang sama ada ibu atau bapa  memang dah ada ekzema , anak akan ada kemungkinan terkena ekzema jua. 


Rawatan Masalah Kulit Ekzema di Klinik Dr Bazilah


Klinik Dr Bazilah – Klinik Kulit & Aesthetic

Selalu ternampak dari review dan feedback kawan-kawan , Lisa jadi teringin nak cuba rawatan rawatan masalah kulit Ekzema di klinik Aesthetic iaitu klinik Dr Bazilah. Menarik nya klinik Dr Bazilah bukan lah klinik Aesthetic biasa yang mempunyai beautician sahaja tetapi mereka mempunyai doktor yang bertauliah dan berlesen di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (diiktiraf KKM).


Terdapat banyak rawatan di Klinik Dr. Bazilah ini berkaitan dengan kulit selain Ekzema seperti masalah Acne, Psoriasis, Aesthetics, Fungal, Minor Surgery sehingga masalah kulit dan rambut..


Malah rawatan yang diberikan terbukti secara klinikal, selamat dan berkesan untuk masalah dermatologi. Klinik Dr Bazilah mempunyai 4 cawangan iaitu :

  • Klinik Aesthetic Bangi.

  • Klinik Aesthetic Shah Alam, dan 

  • Klinik Aesthetic Kuala Lumpur.

  • Klinik Aesthetic  Damansara



Cara rawatan yang boleh didapati di Klinik Dr Bazilah berkaitan Ekzema:


  1. Kenalpasti punca allergik atau alahan yang pesakit hadapi. Walaubagaimanapun kebanyakannya terjadi tanpa sebab yang diketahui. Cara untuk korang tahu allergic terhadap sesuatu bahan adalah dengan melakukan allergy test. Ianya boleh dijalankan di Klinik Aesthetic Dr Bazilah.

  2. Bagi yang menghidap Ekzema sehingga Secondary bacterial infection, perlu dapatkan antibiotik dalam bentuk sapuan atau makan.

  3. Untuk mengurangkan rasa gatal & keradangan, ubat yang bersesuaian dan terkawal juga akan diberikan oleh doktor.


Jika korang ada sebarang pertanyaan atau masalah berkenaan kulit, korang boleh direct WhatsApp Klinik Dr Bazilah pada pautan di bawah. 

WHATSAPP : +6019-6571563 (Kuala Lumpur) atau

click link http://temujanjidrbazilah.wasap.my/

Website : www.klinikdrbazilah.com

Facebook : klinikdrbazilah

Instagram : @klinikdrbazilah

Waktu Operasi Klinik : 10.00 am – 6.00pm



Maklumat lanjut Klinik Dr Bazilah : 


Cawangan Bangi: Klinik Dr Bazilah, Bangi C-10-G, Plaza Paragon Point, Jalan Medan Pusat Bandar 5, Seksyen 9, Bandar Baru Bangi, 43650, Selangor Darul Ehsan.

Phone : 03-8922 9681 / 0111 590 5931

Cawangan Shah Alam: Klinik Dr Bazilah, Shah Alam R-02-01, Emira, Jalan Akuatik A13/64A, Seksyen 13, Shah Alam, 40100, Selangor.

Phone : 03 5035 7359

Website: https://www.klinikdrbazilah.com/klinik-kulit-shah-alam


Cawangan Kuala Lumpur: Klinik Dr Bazilah, Kuala Lumpur (Klinik Kulit / Aesthetik / Rambut / Jerawat / Jeragat) Unit A1-10, Level 1 Puncak Sentul, 8, Jalan Sentul Pasar, 51000 Kuala Lumpur.

Phone : 013 8177005

Website: https://www.klinikdrbazilah.com/klinik-kulit-kuala-lumpur


Cawangan Damansara : Klinik Dr Bazilah,r-01-05, EMPORIS, Persiaran Surian, Kota Damansara, 47810 Petaling Jaya, Selangor

Phone : 03-7661 3950

Website: https://www.klinikdrbazilah.com/klinik-kulit-damansara





Friday, August 25, 2023

Percutian ke Indonesia bersama Sahabat Holidays Indonesia Travel Agency

Percutian ke Indonesia bersama Sahabat Holidays Indonesia Travel Agency

Bercadang melancong ke Indonesia? Antara beberapa tempat yang Lisa pernah kunjungi untuk bercuti di Indonesia seperti Medan, Jakarta, Bandung, Yogyakarta, dan Bali. Masing-masing tempat mempunyai keunikan dia sendiri. Untuk memudahkan perjalanan sebaiknya ambil pakej dengan travel agency, kita pon tak perlu pening nak buat intinery dan tinggal bawa uang poket untuk jajan disana je.Jika bercadang melancong ke Indonesia,korang boleh pilih Sahabat Holidays Indonesia Tour & Travel Agency.   Enjoy your holiday je la .


Sahabat Holidays Indonesia Tour & Travel Agency

Sahabat Holidays Indonesia, diasaskan pada 2019 oleh Encik Yusuf. Dengan pengalaman bekerja dalam Industri Pelancongan sejak 2011, dan memfokuskan kepada Inbound Tours untuk pasaran Asia, seperti: Malaysia, Brunei Darussalam, Thailand dan Singapura dan juga Pasaran Domestik. Dengan lebih daripada 7 tahun pengalaman, keberanian dan dedikasi terhadap pembangunan pelancongan di Indonesia, telah menjadi semangat dalam menubuhkan syarikat ini.

Sahabat Holidays Indonesia komited untuk memberikan pengalaman terbaik untuk semua tetamu. "Kepercayaan dan Kepuasan" Pelanggan adalah Keutamaan mereka.



Percutian ke Bandung, Jakarta, Yogyakarta, Bali tempat-tempat ini dah tidak asing didengar. Apakata kalian pergi menjelajah ke Sumatera pula?Banyak tempat boleh korang explore tau bukan hanya di Medan je. Lisa ada berencana nak pergi ke Aceh, tempat yang pernah terkena tsunami tu. Pergi dengan Sahabat Holidays Indonesia boleh jimat masa dan boleh bajet keuangan juga sebab penginapan dan biaya perjalanan telah disediakan oleh mereka.


BANDA ACEH INDONESIA

Pastinya korang masih ingat akan tragedi bencana alam yang berlaku pada tahun 2004. Bencana ombak besar atau lebih dikenali sebagai tsunami telah melanda Aceh dan memusnahkan bandaraya ini menjadi padang jarak padang tekukur.Aceh merupakan diantara tempat yang terkesan paling teruk ketika itu. Namun begitu, siapa sangka disebalik bencana tersebut, Aceh mampu kembali untuk dibina semula dan menjadi diantara lokasi tumpuan pelancong.


Antara tempat menarik untuk dikunjungi di Banda Aceh ialah : 


  • Muzium PLTD Apung Aceh

  • Makam Sulthan Iskandar Muda

  • Muzium Tsunami Aceh

  • Baiturahim Grand Mosque  

  • Pantai Ulee Lheu, Pantai Lampuuk, Pantai Lhoknga

  • Pintu Khop 

  • Kapal Apung Lampulo, 

  • Museum Aceh, 

  • Cut Nyak Dien House


Bagi yang suka snorkling , boleh juga ber Untuk buah tangan dan cenderahati,Sahabat Holidays Indonesia akan bawa korang untuk bershopping dan membeli buah tangan di Pasar Aceh. berbagai jenis pakaian, telekung, barang perhiasan rumah, cenderahati dan berbagai lagi barangan pada harga yang sangat murah dan berpatutan.


MEDAN INDONESIA

Medan adalah salah satu destinasi percutian yang menarik dan murah di Indonesia.Selain Danau Toba, masih banyak tempat yang mempunyai tarikan yang tersembunyi di Medan.

Mungkin ada di antara tempat ini merupakan tempat yang biasa anda ketahui dan mungkin juga ia merupakan kali pertama anda mendengarinya. Lisa sendiri pernah merasai keindahan Danau Toba, walaupun dah agak lama tapi selalu terbayang-bayang nak pergi lagi.


Antara lokasi menarik yang boleh dilawati dalam pakej bersama Sahabat Holidays Indonesia adalah:

  • Lake Toba

  • Efrata Waterfall

  • Holbungs Hills

  • Ambarita Village

  • Tomok Village

  • Sigarantung Village

  • Istana Maimoon

  • Masjid Al-Mashun

  • Sipiso-piso Waterfall

PADANG BUKITTINGGI INDONESIA 

Adakah korang sedang mencari destinasi yang terpencil? Tempat yang menawarkan pengembaraan, budaya dan keindahan semula jadi yang menakjubkan?

Di bawah ini, tersedia majoriti tarikan tempatan lawatan Tempat Percutian Menarik Di Padang Bukittinggi Indonesia paling popular, tetapi tetap ada tarikannya yang tersendiri. Samaada untuk aktiviti melihat panorama keindahan alam, shopping atau aktiviti yang lasak, dekat Padang Bukittinggi Indonesia ada semua itu.



Beberapa keunikan yang ada di Padang Bukittinggi Indonesia :

  • Pemandangan budaya yang meriah
  • Masakan yang lazat

  • Pantai yang bersih dan keindahan semula jadi yang menakjubkan

  • Pengalaman tempatan yang tulen

  • Penduduk tempatan yang peramah dan mesra

  • Harga mampu milik



Ia juga mempunyai banyak tempat menarik yang boleh dilawati oleh pelancong Malaysia, seperti Pantai Padang, Jambatan Siti Nurbaya, Pantai Pasir Jambak, Air Terjun Lembah Anai, Muzium Rumah Gadang, Desa Pandai Sikek, Jam Gadang dan banyak lagi.


Pelancong Malaysia juga boleh mencuba pakaian tradisional Minangkabau, menyaksikan pertunjukan tari-tarian dan seni ukiran kayu, serta mengunjungi rumah kelahiran tokoh terkenal Buya Hamka di Tanjung Raya.



  • Rumah Gadang Minangkabau

  • Lembah Anai Waterfall

  • Ngarai Sianok

  • Benteng Ford De Kock

  • Istana Silindung Bulan

  • Pagaruyung Palace

  • Kiniko Souvenir


PEKANBARU INDONESIA

Pekanbaru adalah ibukota Wilayah Riau dan merupakan bandar ketiga terbesar di pulau Sumatera, selepas Medan di Utara dan Palembang di Sumatera Selatan.Sebuah bandar besar dan bersih, Pekanbaru lebih dikenali sebagai bandar perniagaan untuk eksport minyak mentah, minyak sawit, pulpa dan kertas.



Terdapat pelbagai tarikan yang anda boleh kunjungi dan lihat ketika berada di Pekanbaru. Ambil masa untuk melihat Muzuim Sang Nila Utama di jalan Sudirman, yang berkaitan dengan sejarah Riau.Terletak bersebelahan dengan muzium tersebut adalah Balai Adat Melayu Riau, atau Bangunan Riau-Melayu yang menempatkan seni dan warisan budaya tempatan.



  • Sang Nila Utama Museum

  • Tuan Kadi House

  • Pasar Bawah

  • Sudirman Street Eat Durian

  • An Nur Mosque

  • Siak Royal Palace

  • Candi Muara Takus 

PALEMBANG INDONESIA

Sumatera Selatan memiliki sejarah panjang keberadaannya. Provinsi yang sejak berabad lampau dikenal dengan nama Bumi Sriwijaya ini merupakan lokasi berdirinya kerajaan maritim termasyur di nusantara bernama Kerajaan Sriwijaya. Di Palembang korang wajib mencuba makanan signature mereka iaitu Pempek. 


Berwisata ke Palembang, kurang lengkap jika tidak mendatangi Museum Balaputra Dewa.Di lokasi Museum Balaputra Dewa, pelancong akan melihat langsung Rumah Adat Limas yang unik khas Sumatera Selatan. Rumah Adat Limas juga sempat diabadikan pada uang kertas Rp.10,000 .




Sahabat Holidays Indonesia akan bawa ke destinasi menarik seperti : 

  • Museum Balaputera Dewa

  • Traditional House Palembang (Limas House Melaka Gallery)

  • Giant Al-Quran

  • Songket Woven

  • Masjid Agung 

  • Ampera Bridge Icon Palembang City

  • Traditional Boat Palembang to Kamero Island

  • Traditional Market

  • Masjid Kiayi Merogan

  • Taman Purbakala Sriwijaya

  • Bukit Siguntang 

  • Pasar 16 Ilir Baru


CUSTOMER REVIEW 


Pakej Percutian dengan Sahabat Holidays Indonesia 

Mungkin anda rasa bergerak secara ‘solo’ adalah lebih baik apabila ingin bercuti ke luar negara. Tetapi perasan tak bila kita pilih Travel Agency ia juga akan beri banyak kelebihan dan kemudahan kepada kita? 


Haa jom kita tengok apa kelebihannya kalau melancong bersama Sahabat Holidays Indonesia Travel Agency : 


1. Kepakaran dan pengetahuan yang luas

Mereka mempunyai pengetahuan yang luas tentang tempat tersebut sekali gus membolehkan mereka berkongsi kepada anda tentang tempat-tempat yang sedang dilawati. 


2. Menjimatkan masa

Untuk mencari tempat-tempat menarik yang ingin dituju ketika melancong sudah pasti mengambil masa yang lama. Dengan Sahabat Holidays Indonesia, mereka telah menyusun dan merancang plan dengan teliti sebelum membawa anda ke sana. Tempat-tempat menarik atau viral sudah pasti mereka telah list kan dalam plan mereka. Jadi, jangan risau terlepas okay?


3. Harga yang berbaloi , Sahabat Holidays Indonesia telah memberikan jumlah kos yang berpatutan dengan aktiviti yang bakal anda sertai. Harga yang berbaloi dan dapat percutian yang menyeronokkan. Menarik bukan?


4. Keperluan yang lengkap

Tiket penerbangan? Tempat tinggal? Kenderaan? Tidak perlu risau, mereka telah menguruskan semua keperluan anda dari A-Z. Bolehlah anda bercuti dengan tenang!


Dan last sekali , untuk keselesaan Lisa pilih khidmat travel agent Sahabat Holidays Indonesia Travel Agency untuk melancong sekiranya ingin ke Indonesia . Kawan pon dah ada yang menggunakan khidmat mereka jadi rasa selamat la. Bukan hanya menawarkan pakej percutian ke Sumatera sahaja , tetapi juga Jawa , Bali, Lombok dan Sulawesi. Haa tinggal pilih je . 


Untuk info yang detail, harga dan pakej percutian boleh terus contact di bawah ini : 

Website : www.sahabatholidays.com

Facebook : Sahabat Holidays Indonesia

Instagram : Sahabat Holidays Indonesia

Contact : Encik Yusuf 




Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search