Daftar Produk Tempatan Dengan Petunjuk Geografi MyIPO

Daftarkan Produk  Dengan Petunjuk Geografi MyIPO

Pernahkah anda mendengar nama seperti , Kopi Kluang , Laksa Johor ,  Belacan Miri  , Kek Batik Sarawak , Nasi Dagang Terengganu ,Lada Sarawak, Beras Bario, Pokok Medang Sarawak, Kek Lapis Sarawak, ? Pastinya nama-nama ini tidak asing lagi ditelinga kita . Kebanyakkan produk ini adalah perusahaan warisan yang diwarisi turun temurun dan diteruskan oleh generasi kedua dan ketiga. Tahukah anda ,  Pengusaha tempatan boleh mendaftarkan produk tempatan di bawah Petunjuk Geografi (GI) dengan Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) dalam usaha melindungi hak harta intelek usahawan di negeri ini sejak komponen perlindungan harta intelek itu diperkenalkan di negara ini pada 2003 .

DEFINISI PETUNJUK GEOGRAFI

Petunjuk geografi adalah tanda yg digunakan ke atas sesuatu produk kerana produk tersebut mempunyai kualiti dan reputasi yang boleh dikaitkan dengan kawasan berkenaan. Petunjuk Geografi adalah petunjuk yang mengenalpasti di mana barangan itu berasal. Kualiti, reputasi atau ciri tertentu barangan itu pada dasarnya boleh dianggap berpunca dari tempat asal geografinya.

Dalam artikel sebelum ini , Lisa juga ada menulis tentang Lindungi Hak Cipta Anda dengan MyIPO .

PERLINDUNGAN PETUNJUK GEOGRAFI
Perlindungan akan diberikan walaupun Petunjuk Geografi itu tidak didaftarkan. Perlindungan juga tetap diberikan terhadap satu lagi Petunjuk Geografi yang walaupun ianya di keluarkan di negara, kawasan, wilayah atau daerah dimana produk itu dihasilkan, tetapi ia telah memberi gambaran palsu kepada umum bahawa ia dihasilkan di negara, kawasan, wilayah dan daerah yang lain.

PENGECUALIAN DARI PERLINDUNGAN PETUNJUK GEOGRAFI

  1. Petunjuk geografi yang bertentangan dengan ketenteraman awam atau adat atau wilayah asal; atau
  2. Petunjuk geografi yang tidak lagi mempunyai pendaftaran di negara asal
  3. Petunjuk geografi yang tidak lagi digunakan di dalam negara atau di wilayah asal.

HAK PENGGUNAAN

Ketahui juga  hak penggunaan untuk petunjuk Geografi ini . Diantaranya :

-Hanya pengeluar yang menjalankan aktiviti di dalam kawasan geografi seperti yang dinyatakan di dalam sijil pendaftaran sahaja boleh menggunakan Petunjuk Geografi yang berdaftar di dalam urusan perniagaan.

-Hak pengunaan produk hendaklah sepertimana yang didaftarkan berdasarkan spesifikasi kualiti, reputasi atau ciri-ciri yang dinyatakan didalam sijil pendaftaran.

TEMPOH PERLINDUNGAN
Tempoh perlindungan bagi Petunjuk geografi yang berdaftar adalah 10 tahun bermula dari tarikh pemfailan dan boleh diperbaharui setiap 10 tahun. Wah bagus juga kalau seperti ini , tidak perlu memperbaharui setiap tahun . 

PEMOHON YANG LAYAK

  • Individu yang menjalankan activiti sebagai pengeluar di kawasan seperti yang dinyatakan di dalam borang permohonan dan berkaitan dengan produk sebagaimana yang disenaraikan di dalam borang permohonan.
  • Pihak berkuasa tempatan; atau
  • Organisasi perniagaan atau persatuan.

AKTA PETUNJUK GEOGRAFI 2000

Sepertimana yang Lisa dah sebutkan pada awal tadi , Akta Petunjuk Geografi telah diperkenalkan bermula tahun 2000. Untuk penjelasan yang lebih lanjut boleh rujuk akta dibawah ini : 


Pindaan
Singkatan
Act A1141

Peraturan-peraturan Petunjuk Geografi 2001

PindaanSingkatan
P.U. (A) 247/2001Petunjuk Geografi (Pindaan) Peraturan 2013


Jadi , jika anda merupakan seorang pengusaha tempatan yang mempunyai keunikan , jangan lupa daftarkan segera produk tempatan itu dengan Petunjuk Geografi MyIPO.

Untuk anda yang mahu mengetahui lebih lanjut mengenai MyIPO, boleh layari: 

Laman rasminya di http://www.myipo.gov.my
serta Twitter - https://twitter.com/myipo

#MyIPO #MyIPO15 #TradeMark #Copyright #Patent #GeographicalIndications #IntellectualProperty #IP #HartaIntelek #HakCipta #myipoctss #enterprenuers #usahawan #blogger #influencers #branding #ownbrand #penjenamaan #jenamasendiri #produksendiri #hasilsendiri #rekaciptasendiri #sesiapasahaja

{ 9 comments.. read them below or add one }

YB Shehan YB Shehan January 14, 2018 at 3:23 PM
moga info ni mbantu pihak bkaitan..
qaseh dalia qaseh dalia January 14, 2018 at 3:29 PM
Nak daftar lah cik sepet suka tiru saya :p gud info sis
Papa Amyzal Papa Amyzal January 14, 2018 at 3:44 PM
Info yang sangat berguna dan bermanfaat
mas saari mas saari January 14, 2018 at 4:26 PM
Info yang sangat berguna dan boleh bantu para pengguna.
Nadia Johari Nadia Johari January 14, 2018 at 7:47 PM
Pengusaha atau peniaga memg kene daftar ni
Mimin Adam Mimin Adam January 14, 2018 at 11:49 PM
ehhh, apps ni baru tahu lahh bagus jugak MYIPPO ni
Fatin Shahrizam Fatin Shahrizam January 21, 2018 at 2:18 PM
Bila berdaftar hak tu lebih terjamin kan. Takde laa nak org tu nak claim, org ni pon nak claim. Nice info. Sebelum ni taktahu sangat tentang ada penjagaan hak milik ni.