Resepi Udang Goreng Tepung

Alhamdulillah dah masuk hari ke 3 puasa , bagaimana dengan puasa korang ? masih boleh bertahan kan . Agaknya apa ye menu berbuka puasa untuk hari ini ? untuk penggemar udang , Apa kata korang cuba resipi mudah iaitu udang goreng tepung. Pergi beli kat luar banyak tepung dari udang hik hik,, Jom memasak ! 

Bahan-Bahan :- 
- 450 gram udang
- 1/2 sudu teh garam
- 1 sudu makan air perasan jeruk lemon
- minyak untuk menggoreng



 Bahan Acuan Tepung:-
- 1 butir telur 
- 150 ml air sejuk (ais) 
- 1,5 sudu teh baking powder
- 250 gram tepung gandum
- sedikit blackpeper powder
- 1/4 sudu teh garam

Cara Membuat Udang Goreng Tepung


1. Cuci bersih udang, taburi dengan garam dan air lemon.

2. Siapkan mangkuk , siapkan mangkuk atau bekas kemudian masukan garam bersama baking powder , blackpapper powder dan tepung gandum.  Di mangkuk terpisah, gaul telur dan campur dengan air sejuk ,masuk secara perlahan-lahan (air dari dalam peti sejuk )

3. Gaulkan hingga sebati dan biarkan selama 30 minit sebelum digunakan atau boleh juga dimasukan ke dalam peti sejuk. 

4.Panaskan minyak yang banyak kerana nanti agar udang boleh tenggelam ketika digoreng. pegang bahagian ekor udang dan celupkan udang kedalam bancuhan tepung.

5. Pada bahagian ekor tak bersalut tepung pun tak ape. kemudian masukan kedalam minyak yang sudah panas tadi dan goreng hingga warnanya cantik atau keperangan.

6. Akhir sekali, angkat dan toskan, agar lebih sedap hidangkan bersama sos pencicah atau cos cili thai, mayonis.


Note:
1. Agar ketika menggoreng tidak meletup pastikan semua bahagian udang yang bersalut tepung benar-benar kering.

2. Bancuhan tepung jangan terlalu cair agar boleh melekat pada udang.

3. Bila ingin menggoreng udang menjadi luruh hiris menyerong bahagian bawah udang dan buat 3 - 5 hirisan bergantung kepada saiz udang.

Resepi udang goreng tepung rangup ini akan lebih sedap bila dihidangkan panas-panas dan sampai jumpa diresepi seterusnya .

{ 8 comments.. read them below or add one }

Lisa Nurulain Lisa Nurulain May 30, 2017 at 12:49 PM
ahahah terliur tkpa.. jgn smpai btal puasa hihi
Umminani Umminani June 6, 2017 at 10:55 AM
rajinya lisa masak..bila nak ajak p rumah? nak rasa air tangan anak dara. hehehe
Daus Redscarz Daus Redscarz June 7, 2017 at 3:56 PM
Fuhhh teringin nak buat... dappnyer..
YB Shehan YB Shehan June 7, 2017 at 5:32 PM
Puas mikior apa tu air perasan limau. aduii.. ni fav ni.. nt nk cuba laaa