Resepi Jeruk Rambutan Asam Boi



Musim durian dah nak habis dah , sekarang tiba masa musim rambutan pula. Teringat dulu time kecik , ayah selalu belikan rambutan sampai berguni-guni banyaknya . Lisa seorang yang makan... haha nasib baik tak cirit birit. Pernah dengar mangga jeruk yang letak cili potong tu kan ? Kali ini Lisa buat jeruk rambutan pulak . Mmmm...agaknya macam mana lah rasanya ? Jom try buat. 

Resipi jeruk rambutan sama saja dengan resipi jeruk mangga. Hanya gantikan mangga tu dengan buah rambutan . 






Bahan-bahan Jeruk Rambutan Asam Boi : 


- 200gram Asam Boi
- Buah Rambutan (terpulang kalian nak berapa banyak )
- 10 biji cili padi (cincang)
- 5 biji Limau kasturi (potong dua )
- 3 sudu gula
- Garam secukupnya.

Mudah dan senang dicari bukan bahan-bahan ni. Dan yan pasti tak mahal. 


Cara buat jeruk rambutan ni senang je . Kupas rambutan , buang kulit kemudian cuci . Masukkan dalam bekas , masukkan asam boi , cili padi , gula secukupnya dan gaulkan . Letak garam secukupnya .. kemudian perah limau kasturi dan masukkan limau tu kemudian gaul sekali lagi . Tak perlu tambah air sebab gula dan limau tu nanti akan mencair sendirinya . Tadaaa.. dah siap , kemudian letak dalam peti sejuk dan tunggu beberapa jam sebelum dimakan . 

Boleh tahan sedap rasanya , manis , masin , masam , pedas ... semua ada . Rasa rambutan tu kekal tak hilang . Musim rambutan belum habis lagi kan ? selamat mencoba! . Lepas ni nak buat jeruk durian pula lah.. EHH...hahaah jangan.. nanti sakit perut Lisa tak tanggung . 


3 ulasan

ya allah.. terliur ni lisa... aduii.. nak buat gak la

terus sakit pipi.. takut masam.. huhu


EmoticonEmoticon