Topup Tak Dikenakan GST ?

Topup Tak Dikenakan GST ?  || Mesti korang dengar juga  kabar angin yang diterima baru-baru ini, katanya bermula 1 November 2015 nanti Topup tak kena GST dah . Sebelum ini sekejap cakap ada , sekejap cakap tak ada gst . Bukan korang pengguna je yang pening dan confuse tapi penjual pon tersepit. Tapi dalam pembentangan #BAGET2016  semalam , tak cakap pun gst dihapuskan atau dikekalkan. Hahah confuse lak.

 " Kerajaan menyedari bahawa ramai pengguna telefon bimbit terutamanya daripada golongan belia, bergantung kepada perkhidmatan telekomunikasi prabayar atau prepaid card.
Berhubung ini, para pengguna warga Malaysia, akan mendapat kembali rebat bersamaan dengan amaun GST yang dibayar, yang akan dikreditkan terus ke dalam akaun perkhidmatan prabayar mereka. Langkah ini, adalah mulai 1 Januari 2016 sehingga 31 Disember 2016." ini yang ada dalam pembentangan BAGET 2016 semalam.

Bos Lisa dah bagitau awal-awal memang 1 November nanti tak payah jual topup. Sebab tak tau betul ada gst atau dah tiada gst . Beli reload tu pun dah kena gst , tak kan nk jual tak ada gst. rugi disitu . Atau mungkin habiskan topup yang dah termasuk dalam gst baru jual yang NEW reload tanpa gst. FAIR , macam dulu-dulu.. topup yang beli takda gst tak boleh jual harga gst . Untuk postpaid pula memang tiada kelainan harga la . Sebelum ini kan  memang dah ada yang 6% tu tapi namanya bukan gst , gov. tax 6 %  . Just tukar kepada nama GST je . Tiada harapan nak berkurang lah ye untuk pengguna talian pasca bayar. Tapi dulu untuk bill broadband atau internet memang takada Gov. Tax . Charge untuk panggilan keluar saja ayng kena GST . HUHU sekarang baik panggilan atau internet dua-dua kena 6 % .

Hahaha jangan heran dan terkejut la kalau 1 Nov nanti akan nampak tulisan macam gambar diatas.



Ini Surat kenyataan yang diberikan oleh pihak celcom . Sebelum pembentangan BAGET 2016 . Konfuse dah sekarang . Tunggu pengumuman nanti la sebelum 1 November . Kejap cakap ada gst kejap cakap takda gst. Wait and See saja laa 

3 ulasan

Nampak nya kena beli topup lebih la ..simpan untuk bekalan bulan nov nanti..

Lama dah tak guna prepaid. Tpi isu ni mmg tak pernah berkesudahan kan..Oh, GST!

Sudah la kerajaan ni. Kalau boleh dorang nak kita kerja untuk bayar cukai je. WTF.


EmoticonEmoticon