Ad

Punca Sebenar Perubahan Blogspot.com

punca sebernar perubahan blogspot.com kepada blogspot.my
Punca Sebenar Perubahan Blogspot.com | Kemarin kecoh mengenai pertukaran url blogspot dot com kepada blogspot dot my . Kemudian timbullah issue yang mengatakan Kerajaan ingin memantau bloger-bloger la .. politik la.. ini la itu lah . Berbagai andaian muncul dan penuh dalam news feed laman social Facebook hanya dengan issue pertukaran url . Pertukaran dari domain blogspot.com kepada blogspot dot my sebenarnya bukan sebab kerajaan ingin memantau para blogger  . Sebab kalau benar kerajaan yang menyekat .. Pastinya domain blogspot dot com akan tetap sama bila kita log in dari luar negara atau menggunakan ip luar negara. Rujuk pada gambar diatas.. menggunakan ip negara sebelah ,Indonesia tapi url tetap berubah ikut IP Indonesia. cubatema.blogspot.co.id   


Jadi bukan kerana kerajaan kan ?  Dan gambar dibawah ini pula ketika login menggunakan IP Malaysia . Pertukaran url mengikut negara sebenarnya dilakukan oleh Google , bukan kerajaan. Setakat ini kerajaan mampu menyekat beberapa certain seperti url dot com  / dot my atau url blog terus tak boleh dibuka. Penyekatan biasa dilakukan oleh pihak MAMPU . Di Office pejabat awam atau bank untuk mengelakkan staff mencuri tulang kot . Hehe.. 




Gambar dibawah ini pula, url blog dari Indonesia tapi Lisa login disini jadi automatik akan bertukar ke blogspot.my bukan blogspot.co.id lagi . Semalam cari entri mengenai sakit gigi sebab gigi Lisa yang sakit bak tertusuk jarum . Sama ada gigi atau gusi yang bengkak.,, dan terjumpalah blog dibawah ini. 



Jadi salah Kerajaan ke ? Ibarat awak menumpang dirumah orang secara Free , lepastu tuan rumah melakukan pertukaran pintu . Nak tak nak kena gunakan pintu yang baru . Sama lah macam awak menumpang blogspot dari google. Kalau GOOGLE melakukan perubahan , kena lah ikut . Hehe.. 
Walaupun blogspot.my akan redirect dari blogspot.com,, tapi kalau kalian main SEO memang akan lari dan juga trafik kalian akan berubah . 

Sebab tu ..tukarlah dari blogspot.com kepada domain berbayar . Mahal ? Satu tahun rm35 sahaja paling murah.  
8
( Hide )
  1. Hahaha dah tau dah. Suka hati ja org kata kerajaan buat.

    ReplyDelete
  2. Jelas disitu... Pejabat Kerajaan memang memantau komputer yang ada di pejabat supaya intenet tidak disalahgunakan oleh staff mereka.

    ReplyDelete
  3. aah, trafik dah down sket...huhu~ nak pkai domain tapi macam mana yer?

    ReplyDelete
  4. ooo baru tau..ala nak tukar ke domain berbayar pun pikir byk kali sbb kdg2 blog ni tenggelam timbul je..hehe

    ReplyDelete
  5. ooo.. baru tau pasal ni.. nak kene tukar ke domainlah jugaqnya ni

    ReplyDelete
  6. menarik , main2 dgn pintu eh. hahaha.

    aku nmpk mcm lebih kepada nak classify kan blog ni ikut negara. cth mesir dia guna e.u

    ReplyDelete
  7. nak wat mcm ne..redha jele..hahhaa..nnatila kite pakai domain

    ReplyDelete

both
© all rights reserved
made with by templateszoo