Petua Mencari Calon Suami

Petua Mencari Calon Suami | Suami? EHem.. Manusia telah diciptakan untuk berpasang-pasangan jadi ada wanita ada lelaki, bertemu dan kemudian bernikah . Ada anak , kemudian cucu dan seterusnya hidup bahagia sampai dihari tua. Tapi tak semudah dan sesimple itu , jumpa terus ajak menikah. Hey.. Nikah bukan untuk sehari dua , tapi sekali seumur hidup . Insyaallah. Semua orang mengharapkan kekal dengan pasangannya sampai nenek nenek atok atok,sampai tua, sampai mati,sampai ada cucu,cicit.. tidak ada wanita yang menginginkan pernikahannya berakhir dengan perceraian.

 Kalau lelaki tak tau lah, sebab ada je lelaki yang pasang hasrat menikah lebih dari satu ! Mentang-mentang lelaki boleh berkahwin Empat , Boleh kalau mampu. Mampu bukan dari segi Harta sahaja, tapi kena tengok side lain ye. Kena adil, kalau tak adil nanti pepandai lah menjawap di akhirat sana. Dosa istri suami tanggung kan,. kalau ada 4 istri, ke empat-empat dosa istri-istri tersebut kena tanggung. Walauweehh.. mampu ke tidak ? Hahah jadi sebelum berhasrat untuk menikah lain, tanya dulu dalam diri sendiri. Mampu ke tidak nak tanggung ?

Memilih suami memang kena pilih ikut kriteria masing-masing lah kan, mana yang berkenan tu . Tak kesah dia gemuk , kurus, sekeping , ensem , lawa, cantik., kurang cantik , kalau dah berkenan tu pergilah merisik minta izin ayah and mak ye. Dan Petua yang kali ini Lisa ingin kongsikan ialah petua mencari suami yang baik, Bukan berarti kalau tiada dalam senarai kriteria dibawah ini  .. orang tu tak baik la ye . Ini pandangan sahaja okeyh. Jadi tak perlu nak straight sangat ikut petua ini.


PETUA MENCARI CALON SUAMI :
-Pilih yang Baik dan BerAGAMA
- Cari yang Sabar dan penyayang .
Sabar dengan kerenah kita , dan tentunya penyayang . Sayang kita dan juga orang tua serta family kita .
-Jangan Nilai Pada Rupa . ( Don't Judge a book by cover. )
-Hormat Orang Tua . 

-Cari yang oleh mendengar dan Mendidik
-Pilih yang (ikhlas) sayang dengan kita

Uall's boleh baca dan gunakan petua diatas . Namun tidak wajib ya, tengok lah.. kalau uall's dah rasa berkenan, teruskan sahaja .Namun jangan lupa selidik latar belakang dia. Haram meminang orang yang bertunang dan kena lah tengok juga si lelaki tu dah berkahwin atau belum. Nanti mengaku bujang tapi walhal dah ada anak bini. Hohoho... tanggung sendiri akibatnya .

5 ulasan

Bagi yg sudah kahwin, jadilah suami pembimbing dan isteri pendamping…utamakan yg lebih utama, apa2 pon semoga setiap orang mampu berusaha dan berjaya menjadi yang terbaik pada pasangan masing2..AMIN.

Dosa isteri suami kena tanggung?

Dosa isteri suami kena tanggung?

singgah sini dan follow :))

Jemput join segmen http://primrosebunga.blogspot.com/2015/01/segmen-jom-blogwalking-dan-menang.html


EmoticonEmoticon