Khasiat Bunga Bakawali Untuk Kesehatan

 Khasiat Bunga Bakawali Untuk Kesehatan | Nama botani untuk bunga Bakawali adalah Epiphyllum anguliger dari keluarga Cactaceae.Bunga yang akan kembang hanya di malam hari antara pukul 10-12 malam dan akan kemuncak mekar di pukul 12.00 AM atau tengah malam.Pokok ini berasal dari MEXICO-Amerika Selatan,  Bunga yang unik dan mempunyai wangi sampai  di sekeliling bunga itu ditanam . Walaupon bunga ini unik dan wangi lebih dari bunga melati , namun tak ramai orang yang menanam bunga ini dipekarangan rumah . Kenapa ?

Ada mitos yang mengatakan bahwa bunga ini ada penunggu iaitu bunian . Ketika bunga ini akan kembang di tengah malam , ada dewa khayangan yang akan datang menjaga sampai bunga Bakawali ini layu semula. Namun ianya mitos ialah cerita yang turun temurun dari nenek moyang , kesahihannya ? Wallahualam . Malam nanti Lisa cuba tunggu sampai bunga ini kembang ye, nak tengok betul sama ada mahluk penunggu ke tidak. Hehe.

Khasiat Bunga Bakawali  :
Bunga ini mampu merawat rabun dan juga menghaluskan kulit  .Selain dari pada itu juga mampu mengubati penyakit seperti kencing manis dan  darah tinggi .

Tips atau Cara  untuk memanfaatkan bagian-bagian bunga bakawali :
1. Kelopak bunga bakawali mampu merawat luka , caranya dengan mengambil beberapa kelopak bunga Bakawali , lumatkan dan letak pada luka .
2. Jemur batang bunga bakawali sampai kering , kemudian tumbuk sehingga halus. Makan serbuk itu  seperti makan ubat serbuk. Rasa yang pahit , boleh dimakan dengan buah pisang .
3. Mandi dengan air yang dicampurkan dengan bunga Bakawali ini mampu menghaluskan dan mempercantik kulit.

Selain itu , ramai orang cina menanam bunga ini kerna bunga ini memberi tuah atau "ONG " .Semakin banyak kuntum bunga yang ada, semakin banyak lagi Ong untuk mereka. 

Ini gambar putik bunga Bakawali yang Lisa sempat ambil 2 minggu lepas.  

Gambar kuncup bunga Bakawali yang lisa ambil pada pukul 9 malam , malam tadi.

Bunga Bakawali yang telah kembang dan harum semerbak sampai ke dalam rumah , gambar ini Lisa ambil pada pukul 11.45 malam.Dek kerana wangi bunga yang amat sangat kuat, tu yang Lisa terus keluar dan tengok bunga ini mekar.

Bunga ini cantik dan wangi, cara penanaman dan pemeliharaan mudah sahaja . Pokok yang seperti pokok buah Naga tapi bukan ye . Potong bahagian pokok yang keras atau batang bunga bakawali ini kemudian tanam di tanah . Tunggu sampai daun tumbuh. Daun bunga bakawali sangat kecil dan bahkan nampak seperti bunga ini tiada daun . Mudah dan senang , Jom hiaskan rumah dengan bunga ini.

11 ulasan

mama suka bunga ni..dlu ada...mekar tga malam n ada masanya..skali tu mama geram cantik sgt, mama cabut bunganya..then tak tumbuh dah :(

rumah FF pun ada...tp tiap kalikembang mesti FF x der kat kampung...huhu tp sempat lah family amik gambar bunga ni..

Saya tak pernah bunga bakawali lagi.. Tapi thanks untuk info ni..

Tak pernah tengok depan mata bunga ni..cantiknya ciptaan Allah..boleh bantu sembuhkan penyakit juga

memang cantik. tp kena tunggu tengh malam baru nampak bunga ni hehe

hehe sian. nti tanamla kat rumah baru


EmoticonEmoticon