Ad

Tips mengatasi tumit retak

Tumit retak? kering? Kulit tak stabil?  pasti tak selesa sebab gatal-gatal dan rupa pon jadi hodoh .
Kalian mesti pernah ternampak orang bertumit retak , tak pon kalian sekarang sedang mengalaminya . Nak tau tak kenapa tumit tu retak? Haa.. tumit retak tu biasanya penggunaan sandal yang kerap , kebersihan yang rendah , kekurangan vitamin /mineral dan juga faktor cuaca .

Kalau kalian mempunyai masalah tumit rendah , mesti tak selesa kan ? sebab akan rasa gatal-gatal. Nak pakai high heels pon rasa malu.. 
Dah mencuba berbagai ubat tapi masih tak berkesan sehingga membuat anda putus asa?
Hari ini Lisa nak bagi Tips2 untuk kalian bagaimana cara penyelesaian mengurangkan gejala tumit retak dan insyaallah terbukti berkesan .

1.MINYAK MASAK
Menggosok minyak masak padakaki anda. Mungkin terdengar pelik tapi ianya berkesan . Boleh menggunakan minyak bijan, kelapa,sayur-sayuran dan minyak zaitun .
Pertama : bersihkan kawasan yang terjejas tu sebanyak mungkin. Buang mana-mana kulit yang berlebihan  / Emping  dengan batu pumis . Selepas tumit bagus dan bersih , gunakan bola kapas basahkan dengan minyak dan letak pada kulit yang kering. Untuk hasil yang terbaik, lakukan dengan kerap sebelum tidur.

2. PISANG DAN ALPUKAT

Selain boleh dimakan macam tu sahaja, pisang juga berguna untuk mengatasi kulit retak. Mesti kalian tk pernah terfikir kan selama ini.Caranya : Potong pisang kedalam pengisar dan kemudian masukkan alpukat (avokado) tersebut. Kisar sehingga menjadi rata dan halus. bercampur sekata. Boleh masukkan sedikit air untuk membantu pisang dan alpukat menjadi campuan yang baik. Sapu perlahan-lahan dan pes pada tumit kalian. Biarkan selama 15minute . lepas tu basuh dengan air suam.

3.HONEY
Madu ? sangat popularuntuk tumit retak. selain itu mampu merawat kulit yang halus pada muka . fungsi madu boleh membelikan kaki anda dengan manfaat pelembab dan juga ciri2 antibakteria.
Caranya : Campurkan kira-kira satu cawan dengan baldi kecik air suam .Selepas tu kacau air untuk memastikan madu yang benar-benar cair. dan tiada ketulan . Rendam kaki anda kedaam baldi . Biarkan kaki kalian , rendam selama kira-kira 20minute kemudian perlahan-lahan tepuk2 hingga kering.

4.JUS LEMON
Jus lemon mempunyai tahap asid yang tinggi yang bermanfaat untuk melembutkan kulit dan membantu tumit retak . Terdapat 2 cara macam mana menggunakan jus lemon untuk merawat tumit retak.
Pertama : potong lemon dan sapukan keatas rekahan tumit retak tu .
cara kedua : campurkan jus lemon dengan air suam  , lepas tu rendam kaki dalam campuran tersebut selama 15 minute . Perlahan-lahan tepuk tumit retak atau kaki kering anda. ianya lebih baik dari pada menggosok-gosok dengan tuala  kerana akan menjejaskan rawatan

Lakukan rawatan diatas dengan rajin , insyaallah akan berkesan untuk sembuhkan tumit yang retak tu dan kalian akan melihat hasilnya sendiri. . Anda boleh memakai kasut tumit tinggi sesuka pilihan hati kalian dan tak perlu malu memakai slipar.
Ubat semula jadi, sila praktikkan  dan ucapkan SELAMAT TINGGAL kepada tumit kering .
3
( Hide )
  1. Alhamdulillah sampai skrg tak pernah lagi la alami tumit retak nih . Apa-2 pun thanks sebab share the tips . Boleh suruh orang lain try ni .. hehehe

    ReplyDelete

both
© all rights reserved
made with by templateszoo