Ku sayang kucing tapi ,


Mencintai tak semestinya harus memiliki dan mencintai tak selalunya harus hidup bersama . Mencintai ialah memberikan kebebasan untuk yang kita sayangi , membiarkan dia hidup bebas tanpa kongkongan untuk mencari kebahagiaan yang diinginkan .Bukan ku membenci, bukan ku tak suka tapi aku tak mampu menahan derita kehilangan untuk kali yang kedua. Dulu ku pernah memilikinya ,dulu ku pernah hidup bersamanya akan tetapi ALLAH lebih sayangkan dia . 




 Dulu semasa usiaku mencecah 15tahun , aku mempunyai seekor kucing yang diberikan oleh ibu yang menjagaku semasa aku kecil ketika ayah dan mak bekerja . Kucing tu berjantina lelaki, kaler hitam, ekor panjang ,dan dibahagian kaki dan dada berbulu putih. Hampir 3tahun aku membela kucing itu. Dari makan, tidur, buat homework .si Hitam selalu menemaniku. Maklumlah sebab aku duduk seorang je , mak ayah masa tu busy   kerja .Si Hitam lah yang menjadi peneman dikala aku bahagia, sedih. 
Tapi,, semuanya hilang sekerlip mata. Anak jiran yang usianya setahun lebih tua dari aku, dia takut kucing . Dan pada hari itu ayah jiran memberi makan kucing-ku , sepotong ayam yang telah dibubuh dengan racun . Sampai dirumah, si Hitam terbaring lemas. Aku tau ada yang tak kena dengan Hitam. Ku dukung Hitam dengan tangisan tak henti mengalir. Terlihat buih terkeluar dari mulut si Hitam . Ku suapkan susu pada mulut si Hitam , berharap racun tu boleh tawar dan Hitam boleh terselamat . Namun tubuh Hitam dah tak mampu menerima susu itu. Ketika itu... aku hanya mampu redha dengan apa yang akan berlaku.
3 pm,, tangan dan kaki si Hitam mula terbujur kaku. dan badan dia sedikit demi sedikit kaku. Ku renung mata si Hitam..Kurasakan dia sedang sakaratul, dia sedang sakit. Dia tak nak mati. Sedih , Kasihan . Akhirnya si Hitam melelapkan mata untuk selama-lamanya dalam pangkuan dan dekapanku .
Tangisan tak terhenti, air mata tak berbendung lagi. Allah saja yang tau perasaan ku ketika itu. Aku meraung , menangis , kecewa dengan apa yang jiran buat terhadap kucingku .
Mak cakap,, redha kan kepergian kucing tu. Allah lebih sayang kucing tu. Ku belikan kain kaffan , aku kuburkan di depan rumahku. Dan berdoa semoga Hitam damai disana.

Selepas pemergian si Hitam , aku tak nak bela kucing . Sebab aku tak nak kehilangan untuk kali ke dua. Kalau aku nampak kucing di jalan atau di kedai mamak belakang, aku akan bagi kucing tu makan. Tapi aku tak kan bela kucing tu , Bagiku.. Mencintai tak harus memiliki. Kusayang kucing tak semestinya aku harus hidup bersama dengan kucing . Biarlah kucing tu hidup bebas asalkan bahagia, bukang hidup dalam sangkar emas tapi terasa terkongkong .

4 ulasan


EmoticonEmoticon