Cinta Untuk Aleisyaah

Dush..... jatuh terburai telephone bimbit yang ku genggam.Badanku pon tersungkur ke tanah.
leya : "ouch..sakit .Lain kali jalan guna mata,,tengok jalan,jangan suka-suka ati je you langgar-langgar orang.Sakit tau tak ,huuh" mulut ku tak berhenti membebel tak tentu pasal sambil memungut bagian2 telephone bimbit ku yang jatuh tadi..
zaky : " i'm so sorry. saya tak ada niat nak langgar awak .sorry sangat2. "
leya : " its okay,,next time be carefully je.k "
Zaky : " handphone awak dah rosak,maaf..saya akan ganti,tapi saya sekarang ade metting.just give u'r phone number and i will call u latter. "
Leya : " NOt need.thanks.Tak pe,masih boleh berfungsi lagi. "
Leya dengan Zaky pon beredar ke tempat tujuan masing-masing.

****

ALeisyaah Zulkifli gadis yang ceria,bekerja disebuah pejabat swasta .Dia tinggal sensorang ditempat ini.Leya anak bongsu dari  5 bersaudara.Dia suka sebuah cabaran,oleh sebab itu lah dia memilih untuk berdikari dari pada menggantungkan kedua orang tua dia.
Mohammad Zaky Mohammad,Pemuda yang tampan.Bekerja di sebuah pejabat Goverment.Berhati baik,suka merendah diri,dan tidak sombong.Semua gadis yang berjumpa dengannya,pasti akan cepat mesra dengan Zaky.Anak number 6 dari 9 bersaudara.
  Zaky telah bertunang dengan Amira.Akan tetapi  dia pon telah jatuh cinta dengan Leya.Gadis manis yang Zaky langgar.

****
" Leya ,
sorry sebab hari tu saya tlah merosakkan telephone awak secara tidak sengaja. Harap awak leh terima h/p ini untuk menggantikna h/p awak yang rosak.
zaky "
Zaky memberi sebuah telephone bimbit untuk leya sebab Zaky langgar leya..H/p leya rusak.

****

Leya : " awak, terimakasih ya atas pemberian awak tapi maaf saya tak leh terima. H/p saya masih okay,.. kalau rosak pon saya masih leh beli yang baru dengan duit saya sendiri. Maaf,saya tak biasa menerima pemberian orang laen.
Zaky : " tapi saya ikhlas memberikan H/p kat awak "
Leya : " tak apa, saya memang tak leh menerimanya :) "
Leya pon pergi dari Zaky .

****satu bulan kemudian
Leya : " awak.saya nak tanya sesuatu boleh ? "
Zaky : " apa dia ? tanya lah .. "
Leya : awak dah bertunang ke ? "
Zaky : " kenapa leya tanya macam tu ? "
Leya : " saya just nak tahu je . tak salah kan :) "
Dalam hati ku hanya allah je yang tau. Memang tak salah kan kalau kita menanyakan status seseorang tu sebelum kita berkawan dengan dia. Bukan itu sahaja,, Sebenarnya aku ingin menilai sebatas mana kejujuran dia kepadaku .Dan dia pon menjawap
Zaky " ye leya.. saya dah tunang.. 3 bulan lepas sebelum jumpa awak "
"owh,,, tak  perlah macam tu . Thanks dah jujur dengan saya " (sambil mengukirkan senyuman dibibir mungil ku )
"Sama2.Awak tak kesah ke ? "
"saya tak kesah, janji awak dah jujur dengan saya . =) jadi saya tahu batas2 macam mana nak berkawan dengan awak nanti .hehehe. K lah,,saya harus kerja,papay.. "
aku meninggalkan dia keseorangan di taman itu.

*****

"abang nak bawa saya pergi mana ?" tertanya-tanya dalam hati.
 "Nanti leya akan tahu "
"Leya,,,abang sayang Leya lebih dari seorang adik "
"Abang..er..er.. Leya pon sayang dengan abang.. Tapi tak pe .saya tahu abg dah akan menikah "
"Leya.. Abang juga sayang Leya .erm, tutup mata leya kejap"
"eh,,nape nak tutupmata nie abang..? "
"cepatlah,,tutup je lah "
"erm..okay2.. "
Dan Dia memakaikan rantai pada leher ku. Rantai yang aku selama ini idamkan..
"terimakasih abang ...:) "
"Leya suka tak ?"
"suka !" macam budak kecil yang mendapat gula-gula
"Leya... walau apapon yang akan terjadi.Leya jangan tanggalkan Rantai ini dari leher ya. Mesti Leya akan menjadi milik orang laen satu hari nanti. Tapi Leya kena ingat,,Abang akan sayang leya sampai bila-bila. "
"abang,, saya akan ingat pesan abg " Sambil menitiskan airmata
" JOm balik, dah malam ar.. Esok kena kerja kan.. :) "
"Baiklah abang... "
****

Hari berganti bulan, .. Hubungan Zaky dan Leya pon semakin dekat.
"Abang.. bila majelis pernikahan abang dengan akak amira akan berlangsung ? "
" Leya,,,nape tanya macam tu ? Abg pon tak tahu lagi. Maybe tahun depan bulan 5 "
"Abang,,Leya tak nak kehilangan abang, Leya takut jauh dari abang. If abang nikah nanti.. Abang akan duduk jauh dari Leya. Tak ada orang yang jaga Leya lagi,Tak ada orang yang hantar Leya pergi Klinik kalau Leya sakit " (sambil menitiskan air mata)
"Leya ,, Mesti Leya tak dapat memiliki abang.. Leya kena tahu nama Leya tak kan pernah terhapus dari hati abang, Abang sayang Leya sampai bila-bila. Jangan sedih k. Abang berdoa Leya mendapat orang yang lebih baek dari abang, Orang yang pandai jaga hati Leya . "
"Abang..Leya tak tahu apa yang akan Leya rasakan nanti ketika abang menikah dengan kak Mira. Leya tak sanggup Abang,,, " Air mataku tak berhenti mengalir...
"Leya.... jangan menangis macam ni. Abang sedih tengok Leya macam ni... Semua salah abang,, "
"Tak pe lah abang,, Leya terima jek lah. Lagipon leya Orang ketiga.. Leya yang salah ,,Hadir antara abang dengan kak Amira "
"Leya,,,abang tak suka Leya cakap macam tu.. Jangan cakap macam tu lagi ye .. "
"Baik Abang... "


****

"Abang,Next month Leya balik Brunei.. :) "
"Secepat itu ke Leya nak tinggalkan abang ? "
"Abang.. Leya tak nak rosak majlis pernikahan abang,.. Leya tak sanggup tengok abang sanding . Biar Leya yang undur dari kehidupan abang. Walaupon kita jauh, Leya tetap sayang abang sampai bila-bila. Abang selalu dalam hati Leya"
"Leya.. jangan pergi dari abang... Tinggallah disini untuk setahun ke dua tahun lagi "
"bagi Leya masa untuk berfikir abang... Boleh ? "
" Baiklah... Abang tunggu keputusan Leya "

Aku pon tak tahu sama ada aku nak bertahan disini atau meninggalkan dia. Aku sayang dengan dia tapi ak lama lagi dia kan menjadi milik orang lain yang sah. Apakah aku harus disini? atau harus pulang ke Brunei ?
Ku ambil air wudhu . kemudian aku sembahyang istiqarah meminta Petunjuk-Nya.Dan aku tertidur diatas sajadah dengan masih mengenakan telekung .


***

"Abang,,, Leya dah fikir,, Lisa akan tinggal selama setahun lagi disini. "
" Betul ke ? :) "
" yup " (sambil tersenyum)
"Leya putuskan untuk menetap disini satu tahun lagi abang,, "
Aku dan Zaky beranjak pergi meninggalkan tasik itu. Adakah keputusan yang aku ambil itu benar atau salah,aku pon tak tahu. Apa pun yang akan berlaku dimasa yang akan datang ,Aku akan menghadapi dengan tabah . Ketika dia bersanding di pelamin dengan kak Mira..AKu... Aku,,, AKu,,, tak tahu apa yang akan aku buat nanti. Ya ALLAh,Berikan jalan yang terbaik untuk aku dan dirinya . Aku tahu aku orang ketiga dalam hidup Zaky dan tunang dia. Tapi aku terlalu sayang dengan dia. Aku berpisah dengan calon tunang aku hanya demi dia.
***
3bulan sebelum majlis pernikahan Zaky dan Amira,Amira acident. Dalam perjalan pulang kerumah Amira,kereta Amira melanggar sebuah lory . Dan akhirnya Amira meninggal dalam perjalanan ke Hospital.
"Abang yang tabah ye.. "
" Abang akan cuba Leya. Bagi abang masa untuk seorang seorang dulu, boleh ? "
"Baik abang,, Leya balik dulu.Assalamualaikum"

***
Dalam opiz aku pon tak leh buat kerja aku,asik memikirkan bagaimana keadaan ZAky .
"Leya ..aku dengar tunang Zaky meninggal ye. Takziah ye "
"ya Ana, Kereta Mira acident ketika dia pulang kerja. Aku pon tak tahu apa yang dirasakan Zaky sekarang.Aku kasihan tengok dia.Dah banyak hari dia tak makan "
"Leya.. ini kesempatan kau boleh memiliki Zaky . Kau boleh kawin dengan dia. Kau kan cintakan dia. "
"Ana.. dulu aku pon  pernah berharap dapat bersama dengan dia. Jadi bini number 2 pon tak apa. Tapi ketika dah terjadi macam nie, aku kasihan tengok dia. Aku tak sanggup tengok dia bersedih.Kasihan dia Ana,,, dah satu minggu dia tak makan . Raut wajah dia layu ."
"Leya,,apa yang terjadi semua ini bukan kerna salah Leya, ini semua kehendak _NYA . Dah,,, dah,, Leya wat kerja Leya. k. Zaky pasti kuat "
" Leya harap macam tu gak Ana,, "
***
Sabtu itu, Kepala Leya terasa pening . Perlahan -lahan dia turun dari dari tangga melangkahkan kaki nya.Dan ketika itu juga, Leya tak boleh membawa badannya ,dan..... Leya terjatuh dari tangga. Ana membawa Leya pergi ke Hospital. Darah keluar dari hidung dan mulut Leya.
"Bertahan Leya,, Bertahan. kamu harus bertahan Leya... "
Leya hanya terbaring lemas diatas katil pesakit. Dokter pon memasukkan Leya di Unit Kecemasan.

"Dokter,,,apa yang berlaku dengan Leya dokter ? "
"Leya.. Leya terkena Kanser otak. sebenarnya Cik Leya dah terkena penyakit ini,dia meminta saya untuk merahsiakan dari siapa pon . Tapi melihat keadaan dia yang teruk sampai sekarang ini. saya terpaksa memberitahukan kepada saudari Ana. "
"Astaqfirullahaladzimi.... kanser Otak doc? ,, Kenapa Leya tak pernah beritahu kat saya doc? kenapa ??!"
"Sabar cik Ana.. mungkin dia tak ingin membuat cik Ana Risau .Cik Ana sabar dan berdoa sahaja lah ,minta sik Leya segera sadar dari koma .saya minta izin dulu. Saya ingin melihat pesakit yang lain. "
"Baik doc, terimakasih "

***
"Ana,,, tolong rahsiakan dari Zaky ya. Leya tak ingin zaky risau. Pleeasee..."
"tapi Leya,,, Zaky kena tau "
"Tak apa ANa.. Leya tak ingin menambah beban fikiran dia " (sambil menitiskan air mata)
"Leya ,,,kita harus beritahu pada Zaky .Sekarang atau nanti..Dia pon akan tau. "
"Ana.. tolong paham Leya. Jangan bagitahu dia. ok "
"Baiklah Leya,, saya tk kan bgtahu Zaky"
***
Sebulan kemudian Ana harus menjalani operate sebab ketumbuhan dikepalanya. Ana menemaninya. Ana pon tak sampai hati untuk menyembunyikan semua ini dari Zaky.Zaky pon datang ,menemani Leya. Dia menyuruh Ana pulang kerumah ana .Ana pon membiarkan mereka berdua di Hospital .
Operate pon dah siap. Hanya menunggu Leya sedar dari koma Siang malam Zaky menemani Leya.
"Leya sayang.... bangun. Abang ada kat sini Leya. Bangun sayang.. Sayang tak kesian kat Abang dan kedua orang tua Leya ke ? Sayang.. Bangun.. Jangan wat hati kedua  orang tua Leya sedih sayang. Bangun.. Family abang dengan parents sayang dah berbincang . Kalau Leya sedar nanti.. abang ingin sarungkan Cincin ini di tangan Leya. Bangun sayang ... " Zaky menangis sambil memegang tangan Leya.
"Sabar nak,,, Mak dan Abah pon berdoa semoga Leya cepat sedar"
"Terimakasih makcik... Makcik rehat lah.. biar saya yang jaga Leya. Kesian makcik dan Pakcik jauh2 datang dari Brunei mesti penat "
"Tak apa nak Zaky... Makcik tak leh tenang sebelum Leya sedar"
"Ibu...Ibu,,, "
"Leya..ibu ada disini nak.. "
"Ibu... " Leya mencuba bangun ingin mencium tangan ibu dan mengucup dahi ibu tapi tiada daya Leya untuk bangun .
"LEya jangan bergerak dulu nak,,, Kamu belum sehat lagi. Ibu dah cukup bersyukur Leya dah sedar. :)
"Ibu,, Leya rindu ibu,, " sambil menitiskan airmata.
"Leya .. Makcik,,Pakcik.. Leya dah sedar.. Zaky ingin meminta izin untuk meminang Leya . Leya.. Maukah LEya menerima abang sebagai pendampibg hidup Leya? "
"Abang,,, Abang jangan bergurau .. pandai abang wat Leya Sport Jantung eah " jawap Leya seakan tak percaya.
"Leya,,abang serius Leya... Sudikah Leya menerima pinangan abang ? "
"Abang,,, erm,,, Leya terima pinangan abang "
"Alhamdulillah..... "
*****
Leya dan Zaky pon akhirnya menikah . Dan mereka di karuniakan seorang cahaya hati . Mereka hidup bahagia.
Abang,,terimakasih telah memilih Leya sebagai pendamping hidup abang. Insyaallah Leya akan menjadi seorang istri yang mampu membahagiakan abang dan menjaga abang serta cahaya hati kita. Andai Allah telah menakdirkan Abang sebagai tuan pemilik tulang rusuk ini... Sekuat mana Leya lari dari abang.. Leya akan kembali kepada abang .






7 ulasan


EmoticonEmoticon